Åk 3, veckobrev v. 4

Hej alla!

I svenskan har vi fortsatt övat på stavning av vanligt förekommande ord samt välskrivning. Eleverna har även arbetat i arbetsboken. Idag har tre elever fått högläsa sina egna versioner av läs- och skrivprojektet; Den lilla flickan med svavelstickorna. I matematiken har vi arbetat med Klockan, både analog och digital. Vi har arbetat med konkret material, våra Ipads och i matteboken. Eleverna har även fått påbörja ett nytt kapitel i matten, multiplikation och division.

Veckans grej hade ledtråden; världens längsta kyrkogård… Det handlade om kinesiska muren. Vi fick veta att det dog ca 1 miljon människor under alla hundratals års arbetet med muren. Dessa döda kroppar begravdes i muren. Vi fick veta att det går att se kinesiska muren från jordens omloppsbana i rymden. På engelskan har vi påbörjat chapter 8 som handlar om husdjur. På SO:n har eleverna jobbat med att välja ut och skriva ner intressant och viktig fakta om en valfri grekisk gud. På NO:n har vi tittat på en film om magnetism. Vi har laborerat med magneters olika poler. Lika poler stöter bort varandra medan olika poler dras mot varandra.

Idag tittade vi på lilla aktuellt. Vi fick reda på att den uppmärksammade koranbränningen gjort att många troende muslimer blivit upprörda på Sverige som nation. Detta tyckte några i klassen var orättvist eftersom ”vi” inte har gjort något utan bara en person. Vi fick reda på att det idag är förintelsens minnesdag. Vi har även pratat i klassen om förintelsen och vad judarna blev utsatta för. Idag var det starka samtalsämnen. I klassen har eleverna kommit med kloka funderingar och resonemang.  Vilka smarta och empatiska barn ni har! 🙂

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème), Läsläxa (kap 17) till nästa måndag