Förskoleklass v 4

Den här veckan har barnen fått svara på Skoltempen som är en enkät gällande trygghet och trivsel i skolan. Det kommer sedan att sammanställas ett resultat av denna undersökning.

Vi har haft två veckans bokstäver som vi arbetat med i måndags och tisdags. Det var bokstäverna Kk och Qq. På gymnastiken tränade vi i olika stationer med bollar, hopprep mm. Vi lekte även en lek som heter Simon säger….. I tisdags hade vi även stationsarbete i matematik som innehöll tre olika spel.

Onsdag och torsdag har vi lärt oss om månader och årstider. Detta är inte helt lätt när man är 6 år. Vi har tittat på olika filmer om årstiderna. Haft samarbetsövning där bilder skulle placeras in i rätt årstid och kunna förklara varför de valt just den årstiden. Barnen har ritat bilder till de olika årstiderna. Skrivit månaderna på rätt plats i årshjulet. Vi har lyssnat på olika sånger och sedan diskuterat vilken årstid texten handlar om.

I onsdags fick vi även tid till att spela på instrument och musik ”rör”. Barnen skulle spela i takt och på rätt ställe efter en speciell låt som visades på tavlan. Barnen får berätta lite mer för er.

I dag fredag har arbetat kring sagan De tre bockarna Bruce. Vi har lyssnat på sagan, dramatiserat och sedan ritat sagan. På den fria leken fick de konstruera broar i olika material. Nästa vecka får barnen berätta om sin bro för de andra eleverna.

Nästa vecka: Onsdag studiedag. Skolan stängd men fritids öppet.

Vi hoppas ni får en härlig helg!

Ann  Cissi  Maria  Sofie  Helene

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.