Åk 2, v.5

Hej allesammans!

Nu är denna skolvecka på fyra dagar slut och detta är lite av vad vi hunnit med:

På matematiken har vi fortsatt arbeta med tiotal och ental. Fokus under veckan har vart att addera entalen. Exempel: 23+4. Eleverna har tränat dela addera genom att räkna vidare (24, 25, 26, 27), dels genom att använda sina automatiserade kunskaper (addera 3+4 och lägg sen till tiotalen). Det är därför de återigen har lite matteläxa, så att de verkligen ska få flyt när de räknar.

På musiken hade vi besök av Ingela och Jennie från kulturskolan. De var väldigt imponerade av hur bra eleverna kunde sånger och rörelser till tvåornas kör. Vi fortsätter att lyssna lite extra på en sång till torsdag v.6, då blir det Gröna Älmhult.  Nästa vecka får eleverna med sig ett papper hem med mer info kring projektet.

När vi hade engelska påbörjade vi ett nytt arbetsområde som kommer att handla om frukter. Vi tittade på en uppstartsbild, sjöng en sång tillsammans och lekte fruktsallad.

Under våra svenskapass har vi jobbat med hur årets uppbyggnad ser ut. Tex i vilken ordning kommer månaderna och veckodagarna, hur många veckor är det, vilka är våra årstider och hur man skriver sin egen födelsedag på olika sätt?

På EQ sjöng vi en sång om Veckodagarna för att alla ska bli säkrare på dem. Vi fortsatte att prata om att det jag gör påverkar andra. Till exempel sitter jag och småpratar påverkar det dem runt omkring, har jag det stökigt i kapprummet påverkar det andra osv. Vi bytte även platser i klassrummet.

Vi testade av läshäftet de har i läxa. Några fixar både rosa och grönt häfte så de har ingen läsläxa. Några fortsätter med grönt häfte en vecka till och några har fått det rosa. Kämpa på! Det underlättar så för deras läsning att ha automatiserat högfrekventa ord 🙂

Trevlig helg! / Evelina & Sandra

Att tänka på inför vecka 6:

• Måndag: Simskola.
  • Tisdag: Ingen idrott!
  • Onsdag: Simskola och matteläxa
  • Torsdag: Musikuppdrag, att ha lyssnat på Gröna Älmhult några gånger
  • Fredag: Lästränahäftet (gäller ej alla elever, de som har läxan vet om det)

• v.6-7 Simskola. Eleverna åker buss och simmar måndagar och onsdag
  • v.8 Sportlov