Åk 1, v.5

Den här veckan har vi arbetat med bokstaven Ff och ordbilden inte på svenskan. Eleverna har skrivit inte-meningar, arbetat enligt arbetsschema samt skrivit egna F-verser för hand. Jag har blivit lite petigare med att eleverna ska skriva allt oftare med små bokstäver. Uppmuntra dem gärna även hemma när de exempelvis gör läxan, att de ska skriva med små bokstäver.  De elever som fortfarande upplever att det är mycket svårt och energikrävande att skriva över huvud taget, skriver på det sätt som känns bekvämast för dem ett tag till.

I matematiken har vi tränat vidare på geometriska former och mönster. Vi har även påbörjat talområdet 0-20 som vi har tränat på olika sätt.

Under NO-passet har vi lärt oss mer om flytt- och stannfåglar. Vi har tagit tillfälle i akt att fokusera på hur en faktatext är uppbyggd med exempelvis rubrik, utseende, boplats, ungar och föda. I lärpar tränade eleverna svåra ords betydelse och de läste viktiga faktameningar om Talgoxen. Slutligen tittade vi på en film om vanliga fåglar.

Till nu på tisdag v. 6 har eleverna läsläxa i Robin kapitel 15.                                                          Till tisdagen  v. 7 får eleverna en annan läxa. De flesta elever får ett papper/en läslista med hem (endast en sida ska läsas många gånger). De ska med fördel läsa orden varje dag. Målet är att de ska läsa/avkoda orden med flyt och sträva efter att öka läshastigheten. Några elever får istället en mindre bok som de ska läsa och kunna återberätta den huvudsakliga handlingen. Hör med erat barn redan nu på tisdag vilken läxa de har fått,  så att ni vet vad som gäller för just erat barn.

Eleverna behöver en varsin mjölk/juiceförpackning till bilden/tekniken fredagen v. 7, det vore tacksamt om eleverna har möjlighet att ta med det tills dess.  Tack för hjälpen!

Hoppas ni får en skön helg!

V.6

Tisdag:
*Läsläxa + lilla läxbok kapitel 15, ( V. 7 läslista som ska läsas dagligen)
*Idrott, medtag ombyte och handduk.

v.8 Sportlov
10/3 Studiedag