åk 6 veckoinfo vecka 5

Hej alla

Vilket härligt avslut på veckan, en vinterdag. I dag har vi tränat att både göra en läsförståelsetest från ett gammalt NP samt en skrivövning där fokus låg på en berättande text, från ett gammalt NP. Vi provade att skriva vår NP-text på exam.net, det gick bra för de flesta men på något sätt miste några eleverna sina texter. Vi behöver finjustera några detaljer på skrivplattformen. Det ska bli spännande att läsa deras berättelser. Denna vecka har vi börjat repetera hur man skriver argumenterande texter. Vi kommer att skriva argumenterande texter under veckan därför blir veckans skrivläxa att skriva en argumenterande text. Eleverna ska argumentera för eller emot att använda mobiltelefon på lektionstid.

På matten har vi fortsatt jobba med typvärde, median och medelvärde. För dem som missat veckans matteläxa så finns den kvar till nästa vecka. Vi har börjat träna volleyboll på idrotten, det går finfint. På tekniken ska vi göra en utvärdering av vårt glasögonprojekt samt bli helt klara med skapandet. I tisdags fortsatte vi att jobba med lera. Eleverna skulle uttrycka sorg och rädsla med hjälp av lera, lite klurigt visade det sig.

Nästa vecka blir det läxförhör på hem-och konsumentkunskapens ekonomibegrepp. Alla har fått hem sina små lappar och jag har skickat begreppen här på bloggen. Efter testet kommer vi att fortsätta med teori. Eleverna kommer att på en praktiskhemläxa innan påsklovet. I dag har tittat på lite olika filmer om evolution samt svarat på frågorna inför läxförhöret/provet i no, som kommer på fredag vecka 7. Frågorna finns på teams samt här åk 6 träna inför no provet  filmer som hjälper till med förklaringar av viktiga ord finns här och på teams. De får gärna titta på dem hemma med samt de elever som varit sjuka under veckan får gärna titta på dem för att få ett hum om vad vi gjort på no:n. På måndag fortsätter vi att svara på frågorna och titta på filmerna.

Hoppas alla får en härlig vinterhelg!

Vecka 6

mån:

tis: Läxförhör islam

Ons: Läxförhör HKK-begrepp. Simning för en elev.

Tors: Läxa svenska, argumenterande text ”för/emot att använda mobil under lektionerna”

Fre:

Kommande agenda: