Åk 3, veckobrev v. 5

Hej alla!

I svenskan har vi fortsatt övat på stavning av vanligt förekommande ord samt välskrivning. Eleverna har jobbat i arbetsboken och språknycklar. Denna veckan har några fått högläsa sina egna versioner av läs- och skrivprojektet; Den lilla flickan med svavelstickorna. De som läst har fått med sig sina sagor hem. I matematiken har vi arbetat vidare med multiplikation och division. Vi mängdtränar i Ipaden där vi använder multiplikationstabellen.se.

Veckans grej hade ledtråden; högtidsö… Det handlade om den mystiska Påskön. Vi fick veta att Påskön ligger mitt i Stilla havet och att det inte växer några träd på ön. Eleverna tyckte att det var både spännande och läskigt att det finns ungefär 900 statyer på ön. Statyerna står med ryggen vända mot havet ”tittandes” mot ön. På engelskan har vi jobbat vidare med chapter 8. På SO:n har eleverna fortsatt jobbat med att välja ut och skriva ner intressant och viktig fakta om en valfri grekisk gud. På NO:n har vi tittat på en film om hur magnetism fungerar och att jorden också har ett magnetfält. Vi har jobbat kooperativt i grupper och tillverkat egna kompasser.

Idag tittade vi på lilla aktuellt. Vi fick reda på att melodifestivalen 2023 drar igång imorgon (lör). Vi fick veta att Centerpartiet fått en ny partiledare. Lilla aktuellt tog även upp att någon eller några i staden Malmö försöker skada hundar genom att lägga vassa föremål i mat som placeras ut så att hundar kan äta av det. Vi blev tipsade om en websida som Lilla aktuellt skapat. Den heter Lilla krisinfo och erbjuder barn och unga information om oroligheter eller krisberedskap på ett pedagogiskt sätt Lilla.krisinfo.se – Information till barn och unga (krisinformation.se)

OBS!

Eleverna kommer inte längre att ha någon läsläxa. Vi läser ABC-klubben i skolan och arbetar med texten på plats.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème), sista läsläxan
  • Tisdag:
  • Onsdag: Läxhjälp, extra simskola endast för berörda elever
  • Torsdag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Fredag: Glosförhör

Kommande