Förskoleklass v 5

Detta blev en lite kortare skolvecka då det var studiedag i onsdags. I måndags på gymnastiken lekte vi Godistrollet. Det är en lek med mycket spring och det gäller att lyssna. Vi startade förstås med uppvärmning i form av stafett. Efter rasten arbetade vi med veckans bokstav som är Gg som i glass o groda.

Tisdag morgon startade vi med att spela spel. Vi spelade ett glass spel och sedan spelade vi Bingo innan det var tid för rast . Efter fruktstunden tränade vi på att skriva och hitta ord på en speciell bokstav. Alla fick hitta på ord på de bokstäver som finns i sitt namn. Detta redovisade de sedan för varandra. Det blev en längre stund med lek på fritids pga ett insatt möte för oss pedagoger. På fritids fick de som ville pärla eller rita glassar.

I torsdags pratade vi om att vi nu är inne i en ny månad. Vi diskuterade hur det ser ut i naturen, vilken årstid, antal dagar i februari etc. Vi fick information om de nya rastaktivitetssakerna som finns i boden av Sandra. Till frukten tittade vi på den gamla filmen om Grodan Boll. Innan fri lek klippte och klistrade vi grodor.

I dag fredag har de som inte hann få sina grodor färdiga slutfört detta.  Hela klassen var på dansuppvisning i gymnastiksalen. Det var åk 4 o 5 som dansade för oss.  Vi har arbetat med mönster och symmetri i matematiken. Barnen fick skriva och måla i sina häften men även arbeta på sina ipads med just mönster och symmetri.

Vi har beslutat oss för att ha två föräldradagar i Mars.  Exakt datum kommer lite senare. Ni som föräldrar är då välkomna att vara med ert barn en av dagarna för att se hur en dag i skolan kan vara.

V 8 är det sport lov och barnen är lediga från skolan. Fritids är öppet för de som anmält.

Trevlig helg till er alla!

Ann  Ciss  Maria  Helene

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.