åk 4, vecka 5

Nu har vi avslutat vårt arbete om Sverige och jag har mycket läsning framför mig! Arbetet med slutuppgiften, faktatexten om Sverige, drog ut lite på tiden eftersom många varit sjuka den senaste veckan. De som inte är riktigt klara kommer att få lite tid nästa vecka. Eftersom arbetet med faktatexten har tagit lite längre tid har vi inte riktigt kommit igång med allt som var tänkt, men det vi inte hann denna veckan tar vi nästa!

Idag har eleverna fått välja böcker i olika läsgrupper. Eleverna har börjat att läsa i boken tillsammans i skolan och har letat efter hur huvudpersonen beskrivs. De har tillsammans bestämt hur många sidor de ska ha läst till nästa vecka. I läxa har de att läsa de sidor som de har bestämt, varken mer eller mindre, och att skriva anteckningar på hur huvudpersonen beskrivs. Det är jätteviktigt att alla gör sin läxa eftersom man annars förstör för de andra i gruppen. Man måste också ha med sig sin bok och sin anteckningsbok varje fredag. Hjälp era barn att få med den!

Trevlig helg!

v 6