Åk 5 veckoinfo v. 5

Ännu en vecka har gått, och ett gästspel av vintern har vi fått. Det tog sin lilla tid att ta sig till jobbet idag, och jag hoppas att ni alla kommer dit ni ska om ni ger er ut på vägarna denna snöiga fredag.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:

I matten har vi avslutat området om prioriteringsregler, uttryck och mönster. Nästa vecka kommer vi att börja arbeta med något som eleverna hade en del bekymmer med i fyran, nämligen decimaltal.

I svenskan har vi fortsatt med radioteatern ”F som i sämst”. Vi har också tränat på att skriva korrekta meningar för hand med stor bokstav och rätt interpunktion. Eleverna har gjort klart, och redovisat, sina powerpointpresentationer om sitt drömyrke och det var intressant att lyssna till deras tankar. Om de håller fast vid sina drömmar lär det inte bli någon veterinärbrist i kommunen i framtiden 🙂 .

I engelskan har klassen gjort färdigt sina tal på engelska om ett område som de tycker är viktigt att prata om. Det var imponerande att höra dem lägga ut texten om sådana saker som miljön, psykisk ohälsa och diskriminering. Vi har också läst delar av, och pratat om, den klassiska romanen ”The adventures of Tom Sawyer”. Det här kommer att mynna ut i en skrivuppgift så småningom.

På grund av studiedagen i onsdags blev det ingen teknik den här veckan, och inte speciellt mycket NO heller. Vi har i alla fall hunnit börja titta på vad som händer med vattnet på dess väg från vattentäkten, via vattenverk, vattentorn, hushåll och reningsverk tillbaka till vattentäkten.

Veckans grej handlade om Sydpolen och några av de människor som lyckats, och misslyckats, med att ta sig dit. Ledtråden till nästa vecka är ”Ungdomlig motståndsgrupp mot Hitler”.

I veckan har eleverna fyllt i ännu en enkät om hur de upplever sin skolgång, denna gången var det Skolinspektionen som var mottagare. Den här enkäten görs varje år av femmor, åttor och andraårselever på gymnasiet. Det är önskvärt att även ni vårdnadshavare fyller i den del av enkäten som riktar sig till er, om ni inte redan har gjort det. Ni hittar länken i ett blogginlägg från Lotta den 23/1.

Jag hoppas att alla föräldrar har fått hem information om Ven-resan den 9/6. Ni hittar den även här: Ven Om inte annat så är länkarna enklare att klicka på i detta dokument än i pappersexemplaret 🙂 . Som ni ser så vore det bra om två föräldrar med bil kunde tänka sig att följa med mot reseersättning, hör av er till mig framöver om ni tror er kunna bistå med detta. Om det inte finns någon möjlighet för någon av er att följa med så har jag naturligtvis en plan B, men den är lite krånglig och involverar bland annat min fru och en Fiat 500…

Glosläxan till torsdag 9/2 ser ut så här:

sort of – ganska

melt – smälta

sugar – socker

cocoa – kakao

tablespoons – matskedar

flour – mjöl

turn on – sätta på

oven – ugn

whip – vispa

enough – tillräckligt

pour into – hälla i

careful – försiktig

like – som

history – historia

seriously – allvarligt talat

parts – delar

warrior – krigare

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

7/2 läxförhör Islam

13/2 musikläxa

14/2 slutuppgift Islam

V 8 Sportlov

7/3 Prov kemi ”Vatten och luft”

10/3 Studiedag

V 14 Påsklov

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.