Åk 5 veckoinfo v. 6

Ännu en vecka har rusat förbi, och nu är det bara en vecka kvar till det efterlängtade sportlovet.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten har vi börjat arbeta med decimaltal och pratat tiondelar, hundradelar och tusendelar. Det är några elever som tycker att det är ganska svårt och det är inget konstigt med det, det är ett ganska knepigt område av matematiken men när det väl sitter så blir det ofta självklart.

I svenskan har vi fortsatt med radioteatern ”F som i sämst”. Vi har också arbetat med ordklasserna räkneord och prepositioner. Dessutom fortsätter vi att arbeta med att skriva korrekta meningar för hand. Vi avslutar veckan nu i eftermiddag med att de får göra en kartläggning som syftar till att synliggöra vad vi behöver lägga extra krut på i ämnet framöver.

I engelskan har eleverna fått skriva egna slut på berättelsen om Tom Sawyer. Vi har dessutom börjat på ett projekt där eleverna ska göra engelsk film av sagan om Tummelisa, med sig själva i rollerna. Det ska bli oerhört intressant att se slutresultatet så småningom.

På tekniken har eleverna fortsatt att bygga sin hamsterlekplats av enkla maskiner, och det kommer vi att avsluta nästa vecka. Efter sportlovet kommer de att få berätta om sin lekplats för eleverna i tvåan, eftersom de också jobbar med enkla maskiner på sin nivå.

På NO:n fortsätter vi med området ”Vatten och Luft”. Vi har nu avslutat delen om vatten och kommer att jobba med luft nästa vecka. Det blir prov på det här området den 7/3, eleverna har fått hem instruktioner om hur de bör förbereda sig och dessa finns också i klassens teams-grupp på startsidan. Vi har dessutom haft en utelektion i veckan där vi var ute i snön och letade spår. Vi hittade spår efter hare, älg, rådjur, ekorre och vad vi tror var grävling.

Veckans grej handlade om motståndsgruppen ”Vita Rosen”, de fem studenterna och deras professor vid universitetet i Munchen som gjorde motstånd mot Hitler. Ledtråden till nästa vecka är ”Svart protest under OS”.

Och slutligen en liten uppdatering om vår kommande Ven-resa: Det var sannerligen inga problem att få er föräldrar att anmäla er för att hjälpa till! Först på bollen var Jenny och Veronika som har lovat att köra, och om någon skulle få förhinder så kan både Nicklas och Ida och Paul rycka in.

Glosläxan till torsdag 16/2 ser ut så här:

forest – skog

dies – dör

realistic – trovärdig

sword – svärd

weapons – vapen

begin – börja

interested – intresserade

robbed – rånade

poor – fattig

half – hälften

wife – fru

teach -lära

bow – båge

arrow – pil

marry – gifta sig med

tried – försökte

shouted – skrek

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

13/2 musikläxa

14/2 slutuppgift Islam

V 8 Sportlov

7/3 Prov kemi ”Vatten och luft”

10/3 Studiedag

V 14 Påsklov

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.