Åk 4, vecka 6

Denna vecka har vi startat upp med många olika nya arbeten. I svenska har eleverna börjat med läsförståelse av instruktioner och idag har vi haft första boksamtalet efter läsläxan. Eleverna fick sitta i sina grupper och berätta om vad de hittat kring huvudpersonen och sedan fick de träffa någon från en annan grupp och berätta om sin huvudperson.  Vi diskuterade hur många sidor man bör läsa för att träna sin läsning och sedan fick eleverna än en gång välja antalet sidor till sin nya läsläxa. Till nästa vecka vill jag att de har fokus på hur miljön beskrivs och antecknar det i sin bok.

Eleverna har även gjort lite ordtest för att jag ska kunna se vilken sorts ord vi behöver jobba vidare med.

I so;n har vi börjat med religion och kristendom. Vi har startat upp med att gå igenom berättelser från Bibeln som eleverna får jobba med i par för att befästa innehållet. Sedan får de med det digitala verktyget Cartoonist göra en bild som ska hjälpa dem att komma ihåg berättelsen. Vi kommer sedan att skriva viktiga fakta till dessa bilder. Denna fakta samt berättelsen är sådant som de behöver kunna.

I matten jobbar vi med att mäta längd och omvandla olika längdenheter. Det är mycket att hålla reda på och mycket som är nytt.

Den 7/3 är det dags för no-prov ”Vatten och luft”. Eleverna har fått papper om hur de ska förbereda sig. Info finns också på Teams, startsidan.

Ha en trevlig helg!

v 7

Måndag; ”Grotta med egen djungel”

Tisdag; Musikläxa