Förskoleklass v 6

Det  blev en härlig vecka för barnen med bl a pulkaåkning på rasterna. I klassen har vi startat upp ett nytt tema med Astrid Lindgren och hennes sagor. Denna veckan valde vi Pippi Långstrump. Vi har ritat och gjort ett gemensamt collage. Barnen fick träna på att fläta Pippis flätor. De har även fått höra boken om Pippi och tittat på olika filmer. Som slutkläm på detta tema fick barnen svara på frågor likt en tipsrunda.

Denna veckan har vi också arbetat med alfabetet på olika sätt. Tex lägga alfabetet i rätt ordning. Lägga bilders begynnelsebokstav på rätt bokstav. Skriva bokstäver, ord och meningar i våra skrivböcker. En del barn har fått börja träna på att läsa i böcker.

I matematiken har vi fortsatt på mönster och symmetri. Barnen arbetade i sina häften och vi gick också runt på olika stationer. Vi spelade spel, byggde mönster, gjorde symmetri tavlor med flaskfärg, addition med tärning tex 4+2=6.

På gymnastiken lekte vi en Pippi lek efter uppvärmning.

Vi vill påminna om att elevernas klockor endast får visa tid, alla andra funktioner måste vara avstängda under skoltid. Detta pga att barnen gärna tar foto och ringer om inte detta är gjort.

Önskar er en trevlig helg!

Ann  Cissi Maria  Sofie  Helene

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.