Åk 3, veckobrev v. 7

Hej alla!

I svenskan har vi fortsatt övat på stavning av vanligt förekommande ord samt välskrivning. Vi har börjat läslyssna på en digital bok som heter Kärlek & dynamit. I matematiken har vi arbetat vidare med multiplikation och division. Vi lär oss även parallellt om vinklar (räta, spetsiga och trubbiga).

Veckans grej hade ledtråden; Geometri, underverk och grav… Under denna lektionen var det oerhört engagerade elever. Det handlade om pyramider och specifikt pyramiderna i Giza. Vi fick veta att den högsta pyramiden i Giza mäter upp till 139 meter. Vi fick reda på att pyramiden består av ca 2,3 miljoner stenblock. Vi pratade om forskarnas teorier kring hur pyramiderna kunnat byggas. Några var skeptiska och hade egna teorier. Vi tittade även på filmklipp från pyramiderna i Giza.

På engelskan har vi jobbat i grupper och haft olika stationer (spel, instruktioner och att beskriva bilden). På SO:n har eleverna fortsatt jobbat med att välja ut och skriva ner intressant och viktig fakta om en valfri grekisk gud. På NO:n har vi tittat på film om friktion och pratat om vad det innebär med hög och låg friktion. Eleverna har experimenterat och använt bänklock till att testa friktion hos olika föremål.

På bilden jobbar vi färdigt med våra egna serier. De som är färdiga tillverkar vårtulpaner av papper. Vi har just nu extra hjälp av Tanya som läser till bildlärare. Tanya är med oss några veckor framöver på bildlektionerna.

Idag tittade vi på lilla aktuellt. Vi fick reda på att det har varit en räddningshund från Sverige i den jordbävningsdrabbade området (Turkiet/Syrien) och hittat 18 personer vid liv i rasmassorna. Lilla aktuellt visade världens äldsta träd som nu tyvärr mist sin topp på grund av hårt väder. Vi fick också veta att vissa personer på sociala medier sprider falska rykten kring smink och giftiga ämnen.

Veckan efter lovet är en vanlig vecka, vi kommer inte att ha någon läxa den veckan.

Ta hand om er och ha ett trevligt sportlov!

Nästa vecka

• Måndag: LOV