Åk 1, v.7

Hej på er!

Tänk att det redan är dags för sportlov! Under veckan har vi jobbat på effektiv inom nästan alla områden och lite till.

Veckans bokstav har varit Ää. Det är en lite klurig bokstav där ljudet ofta kan förväxlas med e. Vi har jobbat enligt arbetsschema, i arbetsbok med läsförståelse samt skrivit ä-ord.

Under torsdagens svenskapass fortsatte vi att prata om en sagas uppbyggnad. Vi har lyssnat på Rödluvan och vargen och i lärpar sammanfattat sagan enligt en mall. Tillsammans har klassen dikterat ihop en egen saga för att bli säkrare på en sagas struktur. Det var inte helt lätt att få ihop det så att alla var nöjda. Det känns i alla fall lovande med att eleverna har god fantasi när det blir dags att skriva egna sagor. 😊

I matematiken har vi repeterat och färdighetstränat  talen 11-20 (talens grannar, värde och storleksordna tal). Vi har repeterat tiokompisar och addition 0-10 på olika sätt. I slutet av veckan började vi på ett nytt kapitel om ”addition och subtraktion inom talområde 0-20”.

I början av veckan började vi att planera och rita skisser på våra fågelmatare som vi hade tänkt att göra på bilden/tekniken i slutet av veckan. Detta lilla projekt engagerade eleverna så mycket, att vi bestämde att lägga lite extra tid på det under hela veckan för att de skulle bli färdiga innan lovet. Det kan ju också vara bra om man vill använda dem medan det fortfarande är ”vinter”. Några har tagit hem sina idag och några få ta med dem hem när vi är tillbaka i skolan igen.

På SO:n pratade vi vidare om regler och lagar. Vi snävade in på just trafikregler och trafiksäkerhet som vi kommer att jobba med under några veckor framöver. Vi pratade bland annat om vikten om att vara mycket uppmärksam i trafiken och tränade på att skilja på höger och vänster.

På NO:n undersökte vi vad som hade hänt med klassens snöexperiment som vi gjorde förra fredagen. Eleverna tittade tillbaka på sina hypoteser och ritade och skrev resultat.

Till följd av att vi har haft problem med skolans skrivare/kopiator under veckan, har eleverna inte kunnat få hem skrivläxan förrän i slutet av veckan. Jag har inte heller kunnat kopierat ledighetsansökningar att skicka med hem. Som jag skrev förra veckan, är skrivläxan nu i en stor blå bok. Läsläxan och skrivläxan kapitel 16 är till tisdagen v. 9.

Den här veckan till och med vecka 12 är Tanya med oss i klassen. Hon gör sin VFU och riktar in sig mest på bildämnet denna period.

Vi önskar er en trevlig helg  och sportlovsvecka så ses vi åter v.9!

V.9

Tisdag:
*Läsläxa – Robin kapitel 16 + skrivläxa stor blå bok. (v. 10 Läsläxa +  läxbok kapitel 17,)
*Idrott, medtag ombyte och handduk.

v.8 Sportlov
10/3 Studiedag