Åk 5 veckoinfo v. 7

Då var sportlovet här, och om SMHI håller ord så blir det en blåsig inledning. Jag hoppas att ni klarar er från skador, elavbrott och annat elände som skulle kunna följa i stormens spår.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten har vi fortsatt att arbeta med decimaltal och fokuserat på hur man adderar och subtraherar med dem. Vi har också tittat på förhållandet mellan bråk och decimaltal.

I svenskan har vi fortsatt med radioteatern ”F som i sämst”. Vi har också arbetat med ordspråk och talesätt vilket har gett oss många skratt. Ett exempel:

Janne: Jesper, vad menar jag om jag säger att du har tummen mitt i näven?

Jesper: Jag vet inte…

Janne: Men om du får gissa?

Jesper: … Att du behöver nya glasögon?

Dessutom fortsätter vi att arbeta med att skriva korrekta meningar för hand och vi har även hunnit arbeta med strategier för att ta till sig faktatexter.

I engelskan har eleverna jobbat med sina filmer om Tummelisa. Veckan efter sportlovet blir det högtidlig galapremiär av deras mästerverk.

I matte, svenska och engelska har eleverna gjort en kartläggning i veckan. Jag kommer att visa ert barns resultat på utvecklingssamtalet men om ni vill se resultatet innan dess så hör av er, så mailar jag diagrammen.

Tekniken utgick i veckan p.g.a. simning.

På NO:n fortsätter vi med området ”Vatten och Luft”. Nu har vi fokuserat på luft, vad luft består av, vad atmosfär är och hur man kan utnyttja luften som transportmedel. Vad gäller det senare så hade vi en tävling om vem som vek det längst flygande pappersflygplanet, en tävling som vanns av Raphael.

Som bekant var eleverna och simmade i onsdags, och detta kommer de även att göra onsdagen den 1/3. Samma upplägg som senast gäller.

Veckans grej handlade om John Carlos, Tommie Smith och Peter Norman, de tre löpare som stod på prispallen under OS i Mexico och protesterade mot de svartas situation i USA. Veckan efter sportlovet håller Raphael i veckans grej, vad den kommer att handla om är oklart i nuläget.

Jag hoppas att alla får ett bra sportlov nästa vecka, och om man inte vet vad man ska tillbringa fritiden med så finns det några tips här: https://www.almhult.se/sportlov

Glosläxan till torsdag 2/3 ser ut så här:

took – tog

quietly – tyst

sadly – sorgset

nowhere – ingenstans

thought – tänkte

greedy – girig

fine – fin

followed – följde med

arms – armar

smiled – log

possible – möjlig

forget – glömma

catch – fånga

trip – resa

going to – åka till

a few – några

of course – naturligtvis

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V 8 Sportlov

1/3 Simning i Älmhult

7/3 Prov kemi ”Vatten och luft”

10/3 Studiedag

V 14 Påsklov

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.