Åk 4, vecka 7

Tiden går snabbt och vi är redan framme vid sportlovet! Känns som det nyss var jullov, tiden har verkligen sprungit iväg!

Under veckan har vi fortsatt vårt arbete med bibliska berättelser. Eleverna är nyfikna och intresserade och funderar mycket hur allt kan hänga ihop. Så kul när de tänker och undrar även om jag inte alltid kan svara på deras funderingar!

På matten har vi jobbat med att mäta olika saker och det har varit ett svårt område att få grepp om. Eleverna behöver träna lite mer på de olika enheterna och kommer därför att efter lovet få en liten läxa om det. Nästa område i matten är geometriska figurer och även där är det många nya begrepp som de kommer att möta. Därför kommer de framöver att ha lite matteläxor för att befästa begrepp.

Vi har påbörjat ett arbete med att kartlägga elevernas kunskaper i matte, svenska och engelska. Eleverna får göra olika test för att vi ska kunna se deras styrkor och svagheter. Vi samtalar med eleverna om deras resultat så att de vet vad de behöver fokusera på. Vi kommer också göra lite riktade satsningar kring de områden som vi ser ligger lågt i klassen. I slutet av terminen kommer vi att göra testen igen för att se att eleverna utvecklas.

Onsdag vecka 9 är det dags att åka till Haganäs igen för terminens sista simundervisning.

Ha ett trevligt lov!

V 9