Åk 5 veckoinfo v. 9

Då var vi igång igen efter sportlovet. Det var lite hängiga elever som kom i måndags, de hade nog gärna varit lediga längre, men när vi väl kom in i rutinerna så var det samma glada gäng igen.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten har vi fortsatt att arbeta med decimaltal och nu har det kretsat kring hur man dividerar och multiplicerar decimaltal. Det här området avslutar vi i nästa vecka för att sedan börja arbeta med ”Längd, Massa, Volym och Tid”. Vi har också hunnit testa elevernas kunskaper i multiplikationstabellen och det märks att vi behöver repetera den. Därför kör vi en ny omgång multiplikationsläxa med start nästa vecka.

I svenskan har vi avslutat arbetet med radiodramat ”F som i sämst”. Vi har arbetat med nordiska språk, och då i synnerhet norska och danska, och pratat om hur de är besläktade med svenskan. Vi har även börjat arbeta med powerpoint-presentationer där eleverna ska presentera ett ämne eller en person som de inte får välja själva, men som ändå på något sätt relaterar till dem eller deras intressen. Avslutningsvis har vi fortsatt med det lilla projekt som vi påbörjade innan lovet och som handlar om att skriva korrekta meningar för hand.

I engelskan har filmerna om Tummelisa fått ta en tillfällig paus eftersom inspelningsutrustningen är hos IT-avdelningen för uppdatering. Vi har jobbat med hörövningar,  dialoger och med vägbeskrivningar och även hunnit ha en liten frågesport om England och det engelska språket.

Även denna veckan utgick tekniken p.g.a. simning.

På NO:n har vi nu avslutat området ”Vatten och Luft”. Det enda som återstår är provet på tisdag. Eleverna har fått hem info om hur de bör förbereda sig, och om dessa papper har råkat försvinna så finns samma information i Teams-gruppen på startsidan.

I onsdags var som sagt var eleverna och simmade. Det är ett par elever i klassen som inte har avlagt godkända simprov, och vi kommer att diskutera det med de berörda eleverna på de kommande utvecklingssamtalen.

Veckans grej stod Raphael för, och det handlade om vikingen Erik Röde.

Nästa vecka är det studiedag på fredag (10/3). Eleverna är lediga men fritids är öppet.

Slutligen: Jag har förstått att några av er planerar resor i väldigt god tid (vilket är toppen eftersom det då är lättare att bevilja ledighet för eleverna), men just därför går jag redan nu ut med info som egentligen inte är aktuell förrän om ett år:

Under vårterminen 2024 har klassen nationella prov, och eftersom de görs samtidigt i hela landet så kan jag inte bevilja ledigheter dessa datum. Det är alltså bara sjukfrånvaro som då räknas som giltig. De datum som gäller är: 12/3 och 14/3 (vecka 11), 17/4 och 19/4 (vecka 16) och 24/4 och 26/4 (vecka 17).

Glosläxan till torsdag 9/3 ser ut så här:

darling – älskling

will – ska

drive – köra

why not – varför inte

stars – stjärnor

holiday – semester

carpet – matta

catch – ta (som i catch the bus, ta bussen)

railway station – järnvägsstation

train – tåg

travel – resa

underground – tunnelbana

fly – flyga

How about that? – Vad sägs om det?

hire – hyra

The Statue of Liberty – Frihetsgudinnan

jealous – avundsjuk

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

7/3 Prov kemi ”Vatten och luft”

10/3 Studiedag

V 14 Påsklov

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.