Åk 1 v.10

Den här veckan har vi inte jobbat med en ny bokstav och arbetsschema. Istället har vi jobbat med instruktioner i form av analog programmering. Vi har ”programmerat” varandra utomhus och programmerat Robin i arbetsboken. Eleverna har skrivit färdigt faktatexterna om fåglar och de flesta ha illustrerat bilder till.

I SO har vi tränat mer på vanliga trafikmärken och pratat om vikten av att bära reflexer. Vi tittade på en film och gjorde en bilduppgift där eleverna skulle rita en figur/människa och klistra dit reflexer där de syns bäst på kroppen. Inom kort kommer vi att fördjupa oss inom samhällsviktiga funktioner och yrken. Det skulle vara roligt om någon förälder vill komma till klassen och berätta om sitt yrke. Maila mig om intresse finns.

I matematiken har vi repeterat dubblorna och lilla addition. Vi tragglar även vidare med att befästa olika strategier vid addition. Vi har främst tränat strategierna fyll ut till tio, nästan dubbelt och ental för sig. Många elever har ännu inte automatiserat dubblorna (främst 6+6, 7+7, 8+8, 9+9), och har behov av att träna dessa även hemma.  Därför får eleverna en matteläxa till tisdagen v.12. De får material med hem som ni kan använda för att träna hemma.

Trevlig helg!

V.11

Tisdag:
*Läsläxa – Robin kapitel 18 + skrivläxa kapitel 18 (v. 12 – läsläxa + skrivläxa kapitel 19 och matteläxa- befästa dubblorna)
*Idrott, medtag ombyte och handduk.

v.14 Påsklov
27/4 Besöka IKEA museum