åk 6 veckoinfo

Hej alla!

Då har vi kommit till de första skriftliga nationella proven som ska göras i nästa vecka. Under veckan har vi nästan bara tränat på att skriva och rätta våra texter. I dag har eleverna fått information med sig hem om tisdagens och torsdagens Nationella Prov. Vi har även hunnit med klassråd och diskutera en del av frågorna till skoltempen. I svaren till skoltempen kom det fram att eleverna ville ha mer lätt tillgänglig hjälp på matten. Vi diskuterade länge hur alla skulle få den hjälp de önskade. Till slut enades vi om att alla ska ha en grön/röd cirkel på sin bänk om när man vill ha hjälp på visar man rött men om man inte vill ha hjälp så visar den grönt. Vi hoppas att detta kommer att hjälpa eleverna att få mer hjälp vid fler tillfällen.

På hem-och konsumentkunskapen hade vi kooperativt arbete inom reklam och konsumentinformation för hela slanten, det fungerade utmärkt och eleverna hade bra och intressanta diskussioner med varandra. Nästa omgång med HKK blir det budgetprat och toalettstädning. Det blir någon praktisk och teoretisk hemläxa framöver, osäkert när det beror på hur effektiva eleverna är.

I dag har de flesta blivit klara med sina glasögonutvärderingar på tekniken. Nästa uppdrag är att tillverka en Ipadhållare, som vi kan använda på bilden. Eleverna ska först göra en skiss därefter en ritning i skalan 1:2 för att sedan göra en pappersmodell och till slut göra hållaren ”in real life”.

På idrotten har vi fortsatt med handboll och i dag spelade vi mot varandra. Det gick toppenbra! Många var nöjda med spelet och lagindelningen. Vill påminna er om att volleybollturneringen börjar fredag vecka 11.

Vi har börjat arbeta med omkrets och area på matten. Just nu jobbar eleverna mycket enskilt eller i par, några arbetar i grupp. Eleverna har fått en planering för hela terminen som de ska försöka följa.

Kommande vecka v. 11

Mån:

Tis: Nationella prov

Ons:

Tors: Nationella prov

Fred: Elevspel.se, multiplikation.

• v. 10 studiedag fredag
  • V. 11 Nationella prov-svenska
  • V. 13 Nationella prov-engelska
  • V. 17 Nationella prov-matematik
  • V. 14 Påsklov
  • 19/5 Lovdag
  • 5/6 Lovdag
  • 15/6 Skolavslutning

Hoppas ni alla får en trevlig helg//Cilla, Anette, Hampus, Danne

Det här inlägget postades i Åk 6, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.