Åk 5 veckoinfo v. 10

Jag hittade en bild på Svenska Dagbladets facebooksida som får sammanfatta känslorna efter den gångna veckan:

Nåväl, även om man varken hade räknat med snön eller kylan så går det inte att förneka att det har varit fantastiskt vackra dagar, och eleverna i femman har flera gånger bevisat att det går utmärkt att spela fotboll på rasten även om det ligger ett rejält snölager över planen.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten har vi börjat arbeta med området ”längd, volym, massa och tid”. Vi har börjat med att titta på enheterna kilometer, meter, decimeter, centimeter och millimeter och hur de kopplar vidare till området om decimaltal. Efter det här kapitlet blir det ett prov på det vi har gått igenom hittills under terminen. Provdatumet är inte fastställt ännu men det kommer att göras minst två veckor innan så det blir tid att gå genom det som behöver repeteras.

I svenskan har eleverna framför allt jobbat med sina powerpoint-presentationer som de började med förra veckan. Vi har också jobbat vidare med skrivuppgiften ”Resan”. En annan sak som vi tittat på är ordklassen substantiv. Av en händelse upptäckte jag nämligen att en stor del av eleverna i klassen har glömt de tre vanligaste ordklasserna substantiv, adjektiv och verb samt vad som kännetecknar orden i dessa ordklasser. Därför kör vi en runda med det området och jag har bland annat tvingat barnen att rabbla den klassiska ramsan ”Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring: 🙂

I engelskan har vi jobbat med vägbeskrivningar, gjort hörövningar om filmkaraktärer och läst/diskuterat om Robin Hood.

På tekniken var tanken att de skulle avsluta jobbet med enkla maskiner och hamsterlekplatsen den här veckan. Nu fick vi ge det en vecka till eftersom barnen har lagt ner mycket jobb på det här och verkligen ville jobba lite till med sina ”lekredskap”. Av det jag har sett hittills så verkar slutresultatet bli väldigt bra!

På NO:n har vi haft prov på området ”Vatten och Luft”. De får tillbaka proven på tisdag men jag kan redan nu berätta att alla i klassen är godkända. Nu har vi börjat på nästa område, ”energi”, och därmed halkar vi in på fysiken i stället. Även här kommer det att mynna ut i ett prov så småningom, när är oklart i skrivande stund.

I veckan har jag också fått se resultatet av ”Skoltempen”, den årliga enkäten som eleverna gör och som speglar hur de mår, presterar och känner inför sin skolgång. Röda staplar visar på negativa svar men till min stora glädje var det enbart gröna staplar på varenda fråga i årskurs 5. Härligt!

Veckans grej handlade om Vasaloppet, dess historia och det oerhört glädjande faktum att Norges långa prenumeration på segrar i år blev bruten 🙂 . Resten av terminen kommer eleverna själva att stå för veckans grej. De har, som sagt, fått i uppdrag av mig att göra en presentation av något som ligger nära deras intressen eller bakgrund och dessa kommer att presenteras på fredagarna resten av läsåret. Lotten bestämde att Kevin är först ut med sin presentation den kommande veckan.

Som jag nämnde i den förra veckoinformationen så behöver vi ta ett nytt tag med multiplikationstabellerna. Därför har barnen treans tabell i läxa till tisdag 14/3. Den kan med fördel repeteras på multiplikationstabellen.se

Glosläxan till torsdag 16/3 ser ut så här:

arrive in – komma till

city – stad

twin – tvilling

were destroyed – förstördes

bridge – bro

connects – förenar

oldest – äldsta

suspension bridge – hängbro

lots of – många

building – byggnad

tallest – högsta

glitter – glittra

stainless steel – rostfritt stål

United nations – Förenta nationerna (FN)

countries – länder

head for – åka till

mission – uppdrag

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V 14 Påsklov

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.