Läxhjälp

Som ett komplement i elevernas kunskapsutveckling erbjuder vi läxhjälp för våra elever på Ryfors skola. Läxhjälpen som erbjuds ska inte ersätta den läxläsning som eleven behöver ha kontinuerligt hemma så som exempelvis tabellträning och läsläxa, eftersom denna träning behöver ske regelbundet för att ge bästa effekt. Mycket av den läxläsning som sker i skolan är just ett komplement till det eleven gör hemma. Inom gruppen på mellanstadiet upplever vi att det går mycket bra, vi har motiverade elever som vill ta tillfället i akt att få lite extra stöttning av en utbildad lärare.

På läxhjälpen till lågstadiet har vi två lärare. Gruppen av elever på lågstadiet är ganska stor och eleverna har olika behov. Ibland är orken och motivationen inte på topp under eftermiddagen och då upplevs det stundvis lite stökigt. Målet med läxhjälpen är naturligtvis att alla ska få den hjälp de behöver för att klara sin läxa, men då krävs även att eleven är mottaglig för detta. Ibland har elever inte så mycket läxa med sig och då kommer vi fortsättningsvis att låta de elever som har fritidsplats gå tillbaka till fritids lite tidigare. Vi kommer göra en bedömning om eleven får önskad effekt av läxläsningen, upplever vi inte det så kommer vi i samråd med er vårdnadshavare diskutera hur vi kan hitta alternativ för att hjälpa eleven på bästa sätt.

Det här inlägget postades i Åk 1, Åk 2, Åk 3, Åk 4, Åk 5, Åk 6, Gemensamma aktiviteter, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.