åk 6 veckobrev v. 11

Hej alla!

Vilka kämpar!

I kväll ställde många upp och spelade i volleybollturneringen, så kul. De spelade mot ett väldigt duktigt lag. Nästa vecka är det nya tag och nya möjligheter i volleybollturneringen.  Jättekul att det var flera föräldrar som kom och tittade på eleverna! Hoppas ni kan komma till Haganässkolans idrottshall nästa vecka också, de behöver er support! 🙂

Denna veckan har vi mest haft nationella proven i svenska. Både tisdagen och torsdagen ägnades åt proven. Det var både läsförståelse och skrivande av texter båda dagarna. Det är viktigt att göra de nationella proven eftersom de utgör en betydande del av betygen. De som inte klarar de nationella proven kommer vi att jobba extra mycket med så att de får andra tillfällen att visa sina kunskaper. Efter påsk räknar jag med att ta kontakt med vårdnadshavare för att göra upp en plan tillsammans för att stötta de elever som behöver extra hjälp med svenska. En del föräldrar har jag redan kontakt med, för att vi ska kunna stötta era barn tillsammans. Under lektionerna har vi fortsatt gå igenom skoltempen för att förbättra elevernas skolgång, vi har bland annat diskuterat krav och stress i skolan. Vi kommer att börja både ett läsprojekt och ett filmmanusprojekt i svenska.

Under veckan har vi jobbat med omkrets och area av cirklar, skala och volym på matten. Vi har även tränat på gamla nationella prov på datorn. Bra jobbat1 till dem som lämnat in matteläxan. Vi kommer att jobba lite extra med matte framöver för att göra oss redo för nationella proven som är vecka 17. I dag var hela skolan med och gjorde en massa svåra matteuppgifter, eftersom vi var med i tävlingen ”känguru matte”. Efter mattetävlingen drack vi saft och åt kanelbullar för att fylla på energin.

På no:n har vi fortsatt med magnetism. Vi har haft både genomgångar och experiment samt skrivit laborationsrapporter. I teknik har vi jobbat med att designa egna Ipadställ. Eleverna ska göra en ritning därefter skriva en materiallista för att sedan tillverka sin egna Ipadhållare. Bild, engelska och någon mattelektion utgick under veckan på grund av nationella proven.

På idrotten har vi tränat volleyboll.

På historian jobbar eleverna självständigt med att svara på frågor utifrån genomgångar, filmer och läroboken. De har fått en planering var de behöver vara för att vara i ”fas” och hinna med alla delar (4 olika historiska perioder) innan slutuppgiften den 11 april. Det kan vara bra om ni som vårdnadshavare kollar med dem hur det går och frågar om de behöver jobba något hemma. Är man frånvarande kommer man att behöva jobba hemma för att hinna med uppgifterna. De kommer inte ha några andra läxor i historia eller något prov att plugga till inom detta område utan läxan är att ha lämnat in alla uppgifter senast den 11 april. Efter torsdagens lektion den 30 mars kommer jag att skicka ett mail till de vårdnadshavare vars barn har kvar att lämna in någon uppgift så att ni vet att de behöver jobba ikapp.

Nationella prov i engelska vecka 13!!

Kommande vecka v. 12

Mån: