Åk 1, vecka 11

I svenskan har vi jobbat i arbetsbok och arbetsschema med bokstaven Ö och med orden mig, dig och sig. Vi har tittat på ett nytt avsnitt av sagomattan och de flesta elever har planerat färdigt sina sagor.

I matematiken har vi fortsatt att fokusera på strategier inom addition.  Vi har repeterat och färdighetstränat på olika sätt eftersom det är viktigt att grunderna sitter. Eleverna har tränat genom kooperativa övningar och individuellt i ett mattehäfte. Vi har påbörjat ett större mattetest av områden som vi hittills har arbetat med i matteboken.

På so:n har vi pratat om pengars värde,  pengars användning och betalningsmedel. Vi tittade på en film och uppskattade därefter hur mycket vanligt förekommande produkter kan kosta. Slutligen gick vi tillsammans in på en mataffärs online-butik på webben och jämförde med vad vi hade gissat. I no har vi börjat prata om årstiden våren och tittat på en film.

De senaste veckorna har Tanya ansvarat för bildundervisningen. Förra veckan skapade eleverna fåglar och ägg av lera, vilka de målade den här veckans lektion. Här kommer ett litet smakprov av de härliga skapelserna.

Idag har vi genomfört den årliga Kängurutävlingen där vi löste kluriga matteproblem. Alla kämpade på bra och vi fikade efteråt.

Förra veckan skrev jag att matteläxan är till tisdag men vi flyttar fram den till fredag istället. Då finns det mer tid att träna och det kommer att bli ett litet läxförhör.

Hoppas ni får en skön helg!

V.12

Tisdag:
*Läsläxa – Robin kapitel 19, skrivläxa kapitel 19
(v. 13 – läsläxa + skrivläxa kapitel 20)
*Idrott, medtag ombyte och handduk.
Fredag:
Matteläxa- kunna ”dubblorna” utantill.

v.14 Påsklov
27/4 Besöka IKEA museum