Åk 3, veckobrev v. 11

Hej alla!

Det här har varit en annorlunda vecka, vi har frångått vårt schema och satsat på dem nationella proven i svenska och vi är nästan färdiga, vi har sista delen nästa vecka. Dock har ett par elever varit frånvarande under veckan och tid avsetts för att göra missade delar under nästa vecka. Vi har fortsatt lyssna på boken Kärlek och dynamit. Idag har vi genomfört Kängurutävlingen och eftersom eleverna går i årskurs 3 gör eleverna ett svårare test än tidigare. Vid tävlingen fick eleverna saft och bulle och efter tillfället fick eleverna ett varsitt diplom som dem har med sig hem. Bra jobbat!

På bilden jobbade vi med ukrainska påskäggstekniker. Eleverna fick i uppdrag att skapa ett meddelade i bild och text. En del elever skrev meddelande på Ukrainska.  Äggen kommer Tanja att fotografera och skicka till en lärare i Ukraina vars elever som har skola i skyddsrum.

På lilla aktuellt idag fick vi veta att matpriserna ökat kraftigt det senaste året på grund av  kriget i Ukraina, bränsle och elpriser det hör också ihop med att svenska kronan har blivit värd mindre. Vi har också fått veta hur det kan kännas att fly från ett annat land till  Sverige. Sist men inte minst fick vi veta att melodifestivalen också sänds med teckenspråkstolkning för att inkludera alla i samhället.

OBS!

Eftersom vi gör nationella prov har vi ingen läxa, läxhjälpen utgår. Vecka 12 till 13 genomför vi nationella prov i matematik.

Trevlig helg!

Ella och Rosanna.

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)