Åk 2 vecka 11

Lite från vår vecka:

I matematiken har vi haft extra fokus på problemlösning för att vara mer förberedda inför Kängurudagen. Eleverna har fått prova på ett nytt komplement i matematiken som heter Magma (f.d matteappen). Fördelen med Magma är att jag som lärare kan se enkelt en sammanställning av om eleven förstått det vi arbetat med i veckan, hur många försök har eleven gjort för att lösa en uppgift osv. Så det vi har arbetat med praktiskt och i matteboken får vi en extra check på i Magma. För att verkligen befästa 2:ans tabell så får eleverna den i läxa en vecka till samt lite Känguru-uppgifter.

Idag löste vi årets Känguruproblem. Det var lite klurigt tyckte en del, men oj vad de kämpade på. Så när alla var klara fikade vi med bulle och saft.

Vi har haft bild och teknik i halvklass. Halva gruppen hade teknik i klassrummet med Johan och lärde sig mer om det lutande planet. Andra halvan var i bildsalen med Evelina och Tanya och gjorde gips-ägg. Det var kladdigt och roligt 🙂

Vårt fokusområde i svenskan under denna vecka har varit intervjuer. Vad är egentligen syftet med en intervju, finns det olika typer av intervjuer och vad behöver man tänka på innan, under och efter att man har genomfört en. Eleverna har fåt intervjua varandra och sedan sammanfattat detta i en kort text.

Förutom detta så har vi påbörjat ett väldigt spännande skrivprojekt som vi kommer att jobba med under 10 veckor framöver, som heter Den magiska dörren. I måndags presenterade vi projektet för barnen om att de ska få skriva en helt egen bok och alltså bli författare. Eleverna verkade förväntansfulla och peppade att få komma igång när vi diskuterade fritt om vad vi får upp för inre bilder när man säger orden en magisk dörr. Vi påbörjade även att skissa på framsidan till vår bok. Upplägget kommer att vara så att eleverna får tre tillfällen i veckan här i skolan då de ska skriva ett kapitel med hjälp utav vissa kriterier och även rita en bild till. Eftersom vi alla har olika förutsättningar så skulle vi behöva er vårdnadshavares hjälp med att stötta era barn att bli färdiga med dessa 2 saker innan vi påbörjar ett nytt kapitel på måndag morgon (om de nu inte redan har blivit det). Detta kommer alltså bli i svenskläxan under en period framöver. Eleverna kommer att skriva sina texter i Word online. Det innebär att de kommer åt sina texter hemifrån när de loggat in på Microsoft 365.

Så här loggar du in på skolkonto i Microsoft 365:

1. Gå till inloggningssidan Microsoft 365
  2. Ange e-postadress och lösenord för kontot.
  3. Välj Logga in.
  4. Därefter ska de hitta sin text i Word.

Vi kommer även att skicka hem en mapp med information/inloggningsuppgifter för att underlätta processen och vad som ska vara färdigt till varje måndag. Har eleven jobbat effektivt och är färdig men sin text så blir alltså läxan att rita en bild till. Det kan vara så att man redan har hunnit göra det också och då har man ingen svenskläxa den veckan. Både text och bild måste alltså vara färdig till måndagar för att vi ska kunna påbörja ett nytt kapitel och få skrivprojektet att fungera, så det är av yttersta vikt att ni stöttar era barn i denna process för allas skull. Vi tackar er på förhand.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Att tänka på inför vecka 12:

• Måndag:
  • Tisdag: Idrott
  • Onsdag: Matteläxa- stenciler 2:ans multiplikationstabell, problemlösning.
  • Torsdag:
  • Fredag: