Åk 5 veckoinfo v. 11

På grund av ledigheter av olika skäl så har årskurs 5 varit en ovanligt liten klass den här veckan. Frånsett det så har veckan varit ganska ordinär utan några större sensationer, men man märker på både barn och personal att längtan efter våren blir allt starkare.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten arbetar vi med enheterna för längd och vikt. En stor del av lektionstiden har vi arbetat med ”matteappen” på våra datorer där det finns bra uppgifter kopplade till det här området. Vi har fått lägga lite mer tid än förväntat på de här områdena eftersom flera elever i klassen hade svårt att greppa hur de olika enheterna förhåller sig till varandra. Dessutom har vi testat kunskaperna på treans tabell vilket den stora merparten av eleverna klarade lysande.

I svenskan har eleverna gjort klart sina powerpoint-presentationer vilka de kommer att redovisa en och en på fredagarna resten av terminen. Dessutom har vi fortsatt arbetet med den berättande texten ”Resan”. Veckans ordklass var adjektiv. Ramsan för veckan var den klassiska ”Adjektiv är sånt man är, till exempel röd och kär” och vi har tränat på att skriva adjektiv genom att eleverna har fått beskriva en klasskamrat med fem adjektiv och sedan har de andra fått gissa vem som beskrevs. Av någon anledning tyckte eleverna att det var väldigt kul! 🙂

I engelskan har vi pratat om berättelsen om Robin Hood, vi har lyssnat på början av berättelsen och sedan har eleverna påbörjat en skrivövning där de själva bestämmer hur de vill att historien ska fortsätta.

På tekniken har vi nu avslutat området om de sex enkla maskinerna i och med bygget av vår hamsterlekplats. På onsdag ska eleverna berätta om lekplatsen för årskurs 2 som också arbetar med de enkla maskinerna på sin nivå.

Delar av hamsterlekplatsen

På NO:n har vi börjar arbeta med energi och vi har pratat om att energi varken kan skapas eller förstöras, bara omvandlas. Vi har även laborerat med statisk elektricitet och bland annat testat att förflytta en aluminiumburk med hjälp av laddade ballonger.

I veckan har vi dessutom deltagit i kängurutävlingen i matematik. Eleverna tyckte nog att det var lite jobbigt eftersom deras uppgifter (av någon obegriplig anledning) är desamma även för årskurs 6 och 7 och därför i svåraste laget.

Veckans grej stod Kevin för som berättade om samerna och deras historia. Det var väldigt intressant att höra om vår ursprungsbefolkning och deras levnadsvillkor förr och nu. Nästa vecka är det Selmas tur och hon kommer att berätta om en person med ett minst sagt dramatiskt liv.

De som inte gjorde testet på treans tabell i veckan p.g.a. frånvaro ska göra det på måndag. Till tisdag har hela klassen fyrans tabell i läxa och som vanligt tränar de den bäst på multiplikationstabellen.se

Glosläxan till torsdag 23/3 ser ut så här:

meetings- möten

platforms – perronger

visit – besöker

leave – lämnar kvar

items – saker

sign – skylt

walks up to – går fram till

each other – varandra

that´s weird – det är konstigt

are walking – går

towards – mot

group – grupp

bring – ta med

met – träffade

different – olika

bench – bänk

cover – omslag

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V 14 Påsklov

12/4 Matteprov kap. 1-3

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

26/4 Fysikprov ”Energi”

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.