Åk 4, vecka 12

Denna vecka har det varit mycket förberedelse inför kunskapskollarna som vi har nästa vecka. Eleverna har haft möjlighet att komma in i klassrummet från 7.30 på morgonen för att få extra hjälp eller jobba med matten. Jättekul att några har utnyttjat detta och verkligen tar ansvar för sitt lärande! Vi fortsätter med detta även nästa vecka.

Idag har eleverna fått tid att förbereda sig på lektionstid i både matte och kristendom. Det har funnits olika sätt att träna och eleverna har fått ta eget ansvar i vad de behöver göra. Alla har inte hunnit repetera allt på matten och för dem hade det varit bra att träna hemma också så att de har koll. Det finns uppgifter både på bingel och på magma som de kan jobba med.

Vi har börjat jobba lite extra med stavning. Det är många ord som stavas fel och för att eleverna ska nå målen kring skrivning behöver deras stavning utvecklas. Denna vecka har vi jobbat med j-ljudet och nästa vecka blir det ng-ljudet.

På fredag ska åk 4 få vara med åk 5 och 6 och bygga skyddsdräkter till råa ägg. Eleverna ska designa dräkterna så att de håller att släppas från tredje våningen. Under torsdagen ska grupperna träffas och planera vad de behöver för material och vem som kan ta med vad. Hjälp dem att komma ihåg sitt material på fredagsmorgonen!

Den 26 april kommer eleverna ha no-koll (prov) på området energi. Mer information kommer.

Trevlig helg!

v 13