Åk 2 vecka 12

Hej allesammans!

I klassen har vi 18 unika elever med olika förmågor. Något vi arbetat med sen förskoleklass är att vi alla är olika, lär oss på olika sätt och i olika takt samt behöver olika saker för att lära oss. För att alla ska få utvecklas och utmanas på sin nivå så ser inte alla uppgifter likadana ut för alla elever. Det är oerhört betydelsefullt för inlärningen att få lyckas och utmanas lagom mycket. Får man som elev hela tiden för lätta eller för svåra uppgifter så finns risken att man tappar intresse och motivation. Därför får eleverna inte alltid likadana läxor eller uppgifter att jobba med hemma. Vi har förstått att en del av er diskuterar skolan och läxor, vilket vi tycker är kanon. Är det så att det uppstår funderingar eller osäkerhet kring läxor eller någon lektion, så är det bara att skicka ett mail till någon av oss, så berättar vi vad som gäller för just ditt/ert barn 🙂

På matematiken har vi så smått börjat på multiplikation och division. Det är lite knepigt tycker flera av eleverna.  Prata med era barn i vardagen om begreppen dubbelt och hälften så mycket, så att de verkligen befäster vad begreppen innebär. Allt som multipliceras med 2 är dubbelt så mycket och allt som divideras med 2 är hälften så mycket.

Vi har haft som rutin sedan förskoleklass att varje dag gå igenom år/månad/dag. Vi tittar på datumet till exempel 22/3 och säger tjugoandre i tredje. Vilken är den tredje månaden? mars osv. Alla har ännu inte befäst när de fyller år, så i läxa till onsdag har de att kunna sitt personnummer 14MMDD och kunna säga att ”jag fyller år den tjugonde maj”. Några behöver även träna på hur de stavar till sitt efternamn. Så det kan ni köra någon gång per dag fram till efter påsklovet så att de verkligen får kläm på det.

På tekniken har vi fortsatt att arbeta med de enkla maskinerna. Under onsdagen var eleverna inbjudna till att höra elever i åk 4-5 berätta om sina hamsterlekplatser. Lekplatserna var uppbyggda utifrån de enkla maskinerna.

På bilden har eleverna färdigställt sina gipsägg. De elever som åker buss hem från skolan får gärna ta med en lite större kartong nästa vecka så att de kan paketera in sina ägg så att de förhoppningsvis kommer hela hem.

På svenskan har vi jobbat med veckans fokusområde som har varit tidningsartiklar. Vi har pratat om vad en artikel är för något, hur den vanligtvis är strukturerad med rubrik, ingress och brödtext. Vi har även letat i olika tidningar för att se ov vi kunde lokalisera de olika delarna samt jobbat med en kooperativ övning där vi fick förklara för en kompis vad olika ord betyder.

Självklart har vi även påbörjat att skriva kapitel 1 i vår bok Den magiska dörren. Spännande och kul tyckte många elever vilket känns lovande. Lite ovant nu i början såklart när vi jobbar i Word för första gången men när vi lär oss efterhand. Vissa elever tyckte att det var lite svårt att få en överblick gällande om de hade fått med alla delar som skulle vara med i kap 1, så stötta/påminn dem gärna lite extra nu i början gällande detta när ni gör läxan tills på måndag. Informationen finns i häftet som de fick hem igår. Häftet ska ni behålla hemma och den svarta mappen och den ritade bilden ska med tillbaka till skolan på måndagar. Har ni några funderingar så tveka inte att höra av er. Vill också påminna om vikten av att vi håller tidplanen med ett skrivet kapitel i veckan för att det inte ska ställa till det för eleverna i deras skrivprocess då alla kapitel baseras på varandra. Så är man av någon anledning frånvarande så kommer man som sagt ändå åt dokumenten hemifrån och på så vis förväntas man ändå inte hamna efter.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra, David och Johan

Att tänka på inför vecka 13:

• Måndag: Svenskläxa. Kapitel 1 ska vara färdigt med både text och bild.
  • Tisdag: Idrott
  • Onsdag: Kunna skriva de första sex siffrorna i personnumret ÅÅMMDD
  • Torsdag: Ta med 2 hårdkokta ägg.
  • Fredag: Påsktema-dag.

• v.14 Påsklov