åk 6 veckobrev vecka 12

Hej

Henrik, Miltons pappa vill förmedla till alla att det går bra att hämta kakorna denna helgen. Ring honom innan ni kör för att hämta kakorna, så att Henrik är hemma. Alla elever har gjort ett fantastiskt jobb! Eleverna fick ihop ca 6000kr, wow! 🙂

Även denna vecka har präglats av nationella prov för en del elever som inte kunde göra dem förra veckan. Kommande vecka är det nationella prov i engelska, därefter kommer ett välbehövligt påsklov. På fredagsförmiddagen  kommer vi att ha påsktema.

Vi har fortsatt i högt tempo i den nya matteboken. Vi är klara med ett kapitel och börjar med nästa. Läxan skippade vi denna vecka, den blir till kommande vecka i stället. Eleverna har ett schema på vad de ska göra under mattelektionerna, om de inte hinner på lektionerna så har de läxhjälpstiden att tillgå både på skoltid på måndagarna och efter skolan på onsdagarna samt en lektion på fredagarna som vi kallar mållektionen.

I onsdags gick vi igenom det sista av skoltempen-frågorna. Eleverna har haft många bra idéer om hur vi kan göra skoltillvaron bättre. Vi har diskuterat en del om vad alla orden representerar i frågeformuläret, t.ex. vad är egentligen studiero eller hur många läxor har vi egentligen. Det är härlig klass med många tankar om hur man kan förändra och förbättra, kul.

Under teknik-lektionen jobbade vi med att göra ritningar till en Ipadhållare, som vi ska använda under filmningen. Några har börjat tillverka sina hållare på träslöjden. På bilden har vi börjat ett stort projekt. Eleverna ska göra en animerad film på ca 30 sekunder (max 3 min). Under en del av svenskan har eleverna börjat skriva manus till filmen. Hela filmen ska vara klar vecka 20. Vi har även börjat ett läsa-projekt där vi har läst inledningen till boken ”Skärmhjärnan”.

På idrotten har vi haft teorilektion om ”idrott och hälsa” samt tränat volleyboll inför kvällens match. I onsdags pratade vi om och gjorde en egen låtsas budget på hem- och konsumentkunskapen samt skrev upp hur man skall städa en toalett grundligt.

Kommande agenda vecka 13

Nationella prov i engelska!!

mån:

tis: NP engelska

ons:

tors: NP engelska, matteläxa: Elevspel enhetsomvandlingar.

fre: Ta med material till ”Äggsprimentet”

• V. 13 Nationella prov-engelska
  • V. 14 Påsklov, påsk-pyssel