Åk 2 vecka 13

Hej allesammans!

På matematiken har vi arbetat både teoretiskt och praktiskt med multiplikation och division. Eleverna börjar bli säkra på dubbelt och hälften. Alla elever fick skriva ner sitt personnummer och sen gå runt bland klasskompisarna och säga ”Hej, mitt personnummer är ÅÅMMDD, jag fyller år den 20:e maj”. Det fixade det galant!

I onsdags var Davids sista dag hos oss och han bjöd på glass 🙂 Nu när hockeysäsongen är över valde han att flytta tillbaka till Kalix. Vi kommer sakna David och önskar honom all lycka till i både sin framtida hockeykarriär som lärarkarriär 🙂

Vi har fått frågan om nationella prov i åk 3 och de kommer ske under perioden 11/3-17/5 2024. I åk 3 har man nationella prov i svenska och matematik och under provperioden beviljas ingen ledighet.

När det är dags för utvecklingssamtal kommer vi att använda oss av IST Samtalsbokning. Om ni inte tidigare under läsåret kollat era uppgifter så vill vi att ni gör det nu, speciellt så att mailadressen stämmer. Det gör ni på SkolportalenVälj ”Ändra kontaktuppgifter till dig som vårdnadshavare”. Det är betydelsefullt att samtliga vårdnadshavare har lagt in sina uppgifter så att all info når ut.

I svenskan har vi fortsatt vårt arbete med vad en tidningsartikel innehåller för olika delar. Vi har även fått testa på att skriva en egen artikel som vi sedan fick läsa upp för våra vänner i vår läsgrupp. Självklart har vi också skrivit på vår bok Den magiska dörren. Wow vad fantasin och kreativiteten har flödat. Jag har skickat hem en post-it-lapp hem, till alla barn som var här i fredags vad de har kvar att göra till onsdag vecka 15 eller om man är helt klar.

På engelskan har vi påbörjat ett nytt temaområde som handlar om våra 4 årstider. Vi tog reda på vilka förkunskaper eleverna hade gällande detta ämne, lyssnade på en sång på temat och lekte leken find your family (fråga gärna ert barn hur den går till).

Veckan avslutades med en påsktemadag tillsammans med F-3. Äggpickning, äggrullning och påskpyssel stod på schemat och humöret var på topp.

Hoppas ni får en härlig ledighet och GLAD PÅSK! Hälsningar Evelina, Sandra, David och Johan

Att tänka på inför vecka 15:

• Måndag: Annandag påsk
  • Tisdag: Idrott