Åk 5 veckoinfo v. 13

Då var vi framme vid det efterlängtade påsklovet. I veckan har Cilla haft några lektioner i klassen eftersom jag har varit upptagen med nationella prov, och det har varit uppskattat. Som en elev uttryckte det när jag frågade hur det gått: ”Cilla är ju snäll mot oss!” 😂

Vi har också haft besök från Linnés Råshult, och tanken är att klassen ska åka till Råshult tillsammans med mig och Linnea den 26/4 för en heldag i Linnés anda. Det innebär att fysikprovet som vi skulle haft då är flyttat till den 3/5.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten har vi avslutat området om tidsenheter och börjat med geometri, och den här veckan har vi fokuserat på vinklar (räta, spetsiga och trubbiga) samt parallella linjer. Vi har också haft en lektion tillsammans med fyrorna där vi jobbade med decimaltal och positionssystemet.

I svenskan har eleverna jobbat klart med sin berättelse ”Resan”. Några elever ville fila på den lite till och då har jag sagt att det är helt ok att göra det hemma. Det är väldigt kul att se vilken energi eleverna lägger ner på det här för att det verkligen ska bli så bra som möjligt. Vi har dessutom fortsatt att kämpa med ordklasser och vi har jobbat med beskrivande texter. I det senare fallet så har eleverna fått välja ett land att skriva en faktatext om.

I engelskan har klassen fortsatt skriva sin egen fortsättning på berättelsen om Robin Hood och där börjar vi närma oss slutet nu.

Tekniken fick vila i veckan. Efter påsklovet drar vi igång med programmering och om allt går enligt planerna så kommer IT-pedagogen Peter att vara med på första lektionen så att eleverna får en sann expert som ledsagare in i detta område.

På NO:n har vi arbetat med elektricitet och magnetism. Vi har gjort flera laborationer och undersökt ledare, isolatorer och magnetiska material. Vi har även hunnit se ett par filmer om de här delarna av energiområdet.

Veckans grej skulle Noah stått för, men p.g.a. datorproblem fick Neijla hoppa in i stället. Hon berättade om den fantastiska gymnasten Olga Korbut, a.k.a. ”Sparven från Minsk”. Noah får en ny möjlighet om två veckor, och han kommer också att berätta om en fantastisk idrottspersonlighet.

Veckan avslutades med påsktema, och alla elever på mellanstadiet genomförde den numera klassiska tävlingen om att tillverka en skyddsdräkt till ett ägg som gör att det håller för ett fall från tredje våningen på skolan. Det är fantastiskt att se hur bra eleverna samarbetar även om de blir ihoplottade med elever från andra klasser, och hur kreativa de är i sitt tänkande. Ett antal priser delades ut, till exempel till mest påskiga skyddsdräkt, mest vetenskapliga lösning och den mest miljövänliga lösningen.

När vi börjar igen efter påsklovet (11/4) så vill jag gärna ha in de sista lapparna med önskemål för tider för utvecklingssamtal, så att jag kan spika tiderna under vecka 15.

På onsdagen samma vecka har klassen ett matteprov (se nedan). Vi kommer att repetera alla områden som upplevs som svåra under tisdagen.

Till tisdag 11/4 har de sexans tabell i läxa, och glosläxan till torsdag 13/4 ser ut så här:

back – rygg

baker – bagare

battle – slag

beach – strand

beans – bönor

because – därför att

bee – bi

begin – börja

behind – bakom

bench – bänk

better – bättre

bike – cykel

bored – uttråkad

bracelet – armband

brand new – splitter ny

bridge – bro

bright – ljus, ljusa

Jag hoppas att ni får en Glad Påsk! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V 14 Påsklov

12/4 Matteprov kap. 1-3

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

26/4 Heldag på Linnés Råshult. Utomhus gäller och därmed kläder efter väder.

3/5 Fysikprov ”Energi”

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.