Åk 2, v.15

Hej allesammans!

Hoppas ni hade en fin påskhelg.

Vi vill börja veckobrevet med en uppmaning till er som fortfarande inte lagt in email och/eller mobilnummer så att vi kan se det i IST. Vi vill att ni går in på SkolportalenVälj ”Ändra kontaktuppgifter till dig som vårdnadshavare”.  Det är betydelsefullt att samtliga vårdnadshavare har lagt in sina uppgifter. Dels för att all info ska nå ut från kommunen samt att vi enkelt kan skriva ut en telefonlista att ta med när vi gör aktiviteter utanför skolbyggnaden. Under nästa vecka kommer vi också lägga ut tider ni kan boka upp er för utvecklingssamtal. Det kommer en notis i appen IST Home när det finns valbara tider.

På matematiken har vi börjat med Skolverkets bedömningsstöd för åk 2. Något som syntes direkt var att eleverna är osäkra på likhetstecknets betydelse, att det ska vara lika mycket båda sidor om tecknet. Så vi har repeterat det lite extra under veckan. Något annat som ställde till det var när de behöver använda både addition och subtraktion för att lösa ett problem. Till exempel om man har 40 kr och köper en glass för 10kr och en frukt för 15 kr. Hur mycket pengar har man då kvar? Så eleverna kommer få leka affär framöver så att det blir än mer praktiskt och tydligt.

På svenskan gått igenom ett nytt fokusområde som innefattar olika begrepp. Tex vad gör en författare, illustratör och förlag? Vart på en bok kan jag hitta titeln, bokryggen, baksidestexten och så vidare. Vi har även påbörjat skriva kapitel 3 Nycklarna till vår bok. Superroligt att jämföra texterna de skrev för bara ett par veckor sedan och se hur mycket de har utvecklas i sin skrivprocess.

Hela musiklektionen gick åt till att träna våra sånger och rörelser som vi ska kunna till tvåornas kör. Eleverna är lite osäkra på Vi vill ha fred, så lyssna några gånger på den och träna rörelserna hemma under veckan.

Sandra: Jag vill passa på att skicka ut en påminnelse om att det är oerhört viktigt att man hjälper sitt barn att ligga i fas i sitt skrivande. Det blir förvirrande för barnen om de inte kan börja skiva på samma kapitel som oss andra på måndagar. Jag har skickat hem en post-it-lapp med vad jag anser att de har kvar att göra med sin text. Står det checklista betyder det att jag vill att de använder de punkter som står på lappen när de kollar igen sin tex (tex stor bokstav, låter meningen ok när jag läser den osv). Står det häfte vill jag att de kollar så att det har med alla komponenter som ska vara med för just detta kapitel. Står det bild så ska de rita färdigt. Tack på förhand.

Under EQ passet kollade vi på 1 kort film om hur man kan ”säga förlåt på riktigt”. Efteråt hade vi givande diskussioner i smågrupper och fick fylla i en stencil. Era barn är så kloka och härliga 🙂

Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Att tänka på inför vecka 16:

• Måndag: Kapitel 3 Nycklarna ska vara färdigt med text och bild.
  • Tisdag: Kläder för att kunna ha idrott ute.
  • Onsdag:
  • Torsdag: Träna på Vi vill ha fred