Åk 3, veckobrev v. 15

Hej alla! 🙂

Vi påbörjade vår kortvecka med att låna lite nya böcker i vårt skolbibliotek. Eleverna har fått öva på stavning av vanligt förekommande ord och läst i sina bänkböcker. Vi har även jobbat med språknycklar där vi övat på stavning och repeterat substantiv, adjektiv och verb. På matematiken har vi jobbat med ett kapitel i Singma som handlar om programmering. Vi kikade även på en film som handlar om ett par barn som programmerar sin pappa att bre en jordnötssmör och syltmacka. Detta tyckte de flesta var extremt roligt.

På NO:n har vi lärt oss om elektricitet och vilka material som leder samt isolerar ström. Eleverna tittade på en film och arbetade i mindre grupper med text och frågor. På skolans val handlade det denna veckan om att vara trygg på nätet. Vi har pratat om vad man kan göra om det händer något obehagligt online. Vi har även pratat om att samma regler och lagar gäller oavsett om man surfar på internet eller möter en person ute. Det blir vanligare att barn utsätts, blir ofredade eller hotade online, därför är det viktigt att ni där hemma också samtalar kring detta.

Veckans GOTD hade ledtråden: När is var starkare än stål…? Det handlade naturligtvis om Titanic! Eleverna var oerhört engagerade och tyckte såklart att detta var mycket spännande. Vi tittade även på ett filmklipp som visade hur det gick till när båten förliste. På engelskan har vi jobbat med chapter 10 som handlar om skolan. Glosorna är därför skolord. Vi har lyssnat på texten, läst för varandra, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel.

På lilla aktuellt fick vi reda på att det kommer ut en ny tv-serie med Harry Potter. Vi fick veta att landet Iran sätter upp smarta kameror på offentliga platser. Detta görs så att de kvinnor som bär slöja på fel sätt eller inte bär någon slöja alls kan identifieras och ställas inför rätta. Sist men inte minst fick vi veta hur lilla aktuellt gör när de väljer ut vilka nyheter som ska sändas.

OBS! Glöm inte att glosor kan tränas online!

Glosor chapter 10 – en övning gjord av Bli_bast på Glosor.eu

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)