åk 6 veckobrev vecka 16

Hej

Denna vecka har vi nästan bara tränat på gamla nationella prov i matematik. Vi har nött och blött en massa problemlösningsuppgifter och tränat på matematiska begrepp. I dag har vi gjort ett självskattningsprov, ett förprov till de nationella proven. De som vill kan fortfarande träna på gamla nationella prov via Magma, det finns även uppdrag på elevspel som eleverna kan göra för att träna ännu mer. På tisdag börjar vi med ett prov direkt på morgonen, därefter är det so, matte och lunch. Efter maten är det ytterligare ett matteprov. Tisdagens språkval är inställt på grund av NP. Eleverna får gärna ha med sig fika som de äter efter provet, vi kör samma koncept som under de svenska nationella proven. Tänk på att inget godis eller läsk är tillåtet. Torsdagens nationella prov är upplagda på samma sätt som tisdagens, alltså morgonlektionerna NP därefter rast, so och matte sedan ånyo nationellt prov efter lunch. Eleverna får givetvis även ta med fika på torsdag om de vill. Jag önskar dem alla lycka till.

Förutom matte har vi även tränat inför fysikprovet. Alla instuderingsfrågorna finns på teams samt alla Power Points som vi använt och pratat kring, eleverna kan även läsa i sina fysikböcker på sidorna 102-116. Instuderingsfrågorna finns på papper för dem som så önskar. I dag har vi tränat de praktiska momenten som kommer att ingå i provet på fredag. Både idag och i onsdags tränade vi inför no-provet (alla hann även träna förra fredagen på frågorna), eleverna har haft gott om tid att rätta ut frågetecken och ställa frågor. Som förälder bör ni tänka på att alla aktivitet på lektionerna är lika viktiga som provet, speciellt inom fysik, då vi gjort labbar och haft diskussioner under lektionstid.

På idrotten har vi kört hårt med innebandy och olika stafetter samt gått igenom idrottsläxan som handlar om träningslära och hälsa. Läxan ska vara klar fredag vecka 21, den finns på elevernas mail och i pappersform. På tekniken börjar de flesta bli klara med sina Ipadhållare. Annika har kört igång ett område på so:n som handlar om lag och rätt, allt material finns på teams.

Alla har fått reda på sina resultat på de engelska nationella proven samt de svenska nationella proven.

Tänk på att eleverna har städläxa till nästa fredag. Ditt barn ska alltså visa dig hur man gör rent en toalett, hemma. Här behöver jag er hjälp föräldrar, med att skicka ett okej och gärna en bild på ert barn när hen städar toaletten hemma (inget måste med bild).

LÄXA vecka 17: No (fysik)-prov, städ läxa, matte NP, so-läxa.

mån:

tis: matte NP prov vecka 17

ons: Eventuellt ska vi på Teater folkets hus?

tors: NP matteprov vecka 17, so-läxa

fre: No-prov, toastädning hemma

Kommande agenda

• V. 17 Nationella prov-matematik + no-prov
  • v. 19 fredag disco på Ryfors. HKK -läxa jämställdhet och ekonomi.
  • v. 19 Kemi läxförhör, material, återvinning, återanvändning, avfallstrappan
  • v.21 19/5 Lovdag. Läxa HKK; hälsa och näringslära.
  • v.21 läxa Idrott, Livsstilsboken.
  • v.23 lovdagar 5/6 samt 6/6, Kommunmästerskap i friidrott tors 8/6
  • v.23 9/6 skolresa? 12/6?
  • v.24 13/6 besöka Linnéskolan
  • 15/6 Skolavslutning