Åk 2, v.17

Hej allesammans!

Vi vill påminna om att boka in utvecklingssamtal senast idag 28/4. Tiderna hittar ni i IST Home Skola-appen. Innan ni kommer till utvecklingssamtalet vill vi att ni tittat igenom ert barns omdömen på IST Lärande. Är ert barn ljusgrönt betyder det att eleven har godtagbara kunskaper för åk 2 i ämnet. Är eleven röd betyder det att godtagbara kunskaper för åk 2 ännu inte har uppnåtts.

Kort om veckan som gått:

På matematiklektionerna har eleverna arbetat med olika områden i Magma för att repetera en del matematik som vi arbetat med fram tills nu. Eleverna har även tränat på sina mattemål och utvärderat inför utvecklingssamtalen hur de ligger till med sitt mål.

Det har varit lite småkonflikter under veckan, som handlat om allt från blickar, kojor i skogen till vad som är rättvist/orättvist. Vår kurator Eva har träffat några elever för lite samtal och vi pratade en hel lektion om vad som är rättvist. I början av lektionen var alla rörande överens att om alla får lika, är det rättvist. De fick se lite olika bilder att reflektera kring och upptäckte att lika är ju inte rättvist för alla. En bild handlade om olika djur som får samma uppgift, för det är ju rättvist. Uppgiften består av att alla ska ta sig upp i ett träd, vilket är omöjligt för en guldfisk till exempel.

Det skulle lika gärna kunna vara i vilket klassrum som helst. Alla elever är olika och behöver olika för att få lyckas!! Vårt mål är att varje elev ska få lyckas och lära sig så mycket som möjligt, men alla lär sig inte på samma sätt. En del barn kan ha svårt att lära sig saker och för andra kan svårigheter bero på någon diagnos som till exempel språkstörning eller adhd. Vi fungerar olika, har olika förutsättningar, vilket gör att man inte kan göra på samma sätt för alla. En del behöver enkla uppgifter, andra svåra. En del läser lätta böcker, andra tjocka tegelstenar. En skriver långa texter, en annan behöver berätta in sin text. Var och en har sina utmaningar! Era stjärnor till barn behöver olika, men är lika mycket värda <3  Titta gärna igenom Är det rättvist när det är lika för alla, där finns även korta filmer om ni vill veta mer om dyslexi, ADHD, ASD, språkstörning. Dessa filmer kollade vi inte på i klassen.

På svenskan har vi ”kollat av” lite vad eleverna minns från de föregående kapitlen samt övat på att resonera och argumentera för sin sak. Jag satte upp 4 bilder på tavlan och sedan skulle eleverna välja vilken bild de tyckte skulle bort och varför. De fick presentera sitt resonemang först för sin axelkompis, sedan för sin ”4 grupp” och sedan skulle de gemensamt komma fram till vilka 2 förslag de ville presentera för resten av klassen. Mycket spännande förklaringar och resonemang fick vi alla ta del utav. Efteråt samtalade vi om varför eleverna tror att vi inte hade samma svar allihop och de kom bland annat fram till att likaväl som att vi ser olika ut, lär oss olika snabbt, så tänker vi olika och det är helt ok. Ni har väldigt kloka barn.

Vi har även skrivit och ritat till kapitel 5 i magiska dörren. Nu händer det spännande grejer i allas böcker:) Denna vecka kommer det inte hem någon post-it-lapp utan vi ber er att stötta ert barn med läxan med hjälp utav checklistan och häftet som finns i den svarta mappen.

Jennie och Ingela från kulturskolan var hos oss och tränade sångerna inför onsdagens konsert med Tvåornas kör. Vi glömde skicka med eleverna lappen hem, den kommer på tisdag. Men det står den här infon på lappen:

Konsert på LIVE arena
Onsdag 3 maj 2023 Kl 18.00  LIVE ARENA, Älmhult (Handelsvägen 6), Älmhult, bredvid IKEA varuhus)
OBS: Barnen samlas kl 17.30
-Anhöriga och allmänheten är välkomna som publik och det är gratis inträde!
-Till konserten på LIVE arena kl 18.00, onsdagen den 3 maj behöver barnet ta sig med hjälp av förälder, anhörig eller på annat sätt. Kl 17.30 behöver barnen vara på plats.
– Ditt barn behöver inga speciella kläder! De kommer få låna en T-shirt på plats.
Ta gärna era barns ytterkläder när ni kommer in på arenan.
– Ingång sker genom entrén till LIVE arena (handelsvägen 6, Älmhult)
– På plats kommer det finnas lärare/personal från ditt barns skola, Kulturskolan och Fenix fritidsgård. De kommer hjälpa er och ert barn tillrätta.
– Efter konserten går barnen ner från scen och går ”bakom” scen.
Du som ska hämta ditt barn går fram till scenen efter konserten. Ni kommer sedan släppas in efter hand ”bakom scen”. Ni kommer se ert barns klass-skylt och där hämtar ni ert barn. Vi ser fram emot att träffa er alla den 3 maj. Varmt välkomna
Med vänliga hälsningar Älmhults Kulturskola

Trevlig helg i vårsolen önska Sandra, Evelina och Johan.

Att tänka på inför vecka 18:

• Måndag: Kapitel 5  ska vara färdigt med text och bild.
  • Tisdag: Kläder för att kunna ha idrott ute.
  • Onsdag: Åka till Live-arena, konsert på kvällen.
  • Torsdag:
  • Fredag: