Åk 3, veckobrev v. 17

Denna veckan har vi testat av LegiLexi (läsförståelse, stavning och läshastighet). Eleverna har fått jobba i svenskaportal och skolplus. Som vanligt har eleverna fått läsa i sina bänkböcker och även lyssnat på; Kärlek & dynamit. Denna vecka lyssnade vi färdigt på boken och hade en utvärdering. Nästa bok kommer att röstats fram på ett demokratiskt vis. Eleverna röstade idag vilken typ av bok de önskar. Flest röster fick tema äventyr. I matematiken har vi jobbat med multiplikation och division.

På NO:n har vi fortsatt jobba med elektricitet och hur det blir statisk elektricitet. Eleverna fick detta passet arbeta i par och göra ett experiment med en ballong. Uppdraget var att rita och klippa ut en figur i tunt papper, klippa ut figuren och fästa ”fötterna” i bänken. Samtliga par fick därefter blåsa upp en ballong, skapa statisk elektricitet och se om de kunde få figuren att röra sig eller stå upp. 🙂

Veckans GOTD hade ledtråden: 333 år under vatten…? Det handlade om Regalskeppet Vasa (Vasaskeppet)! Vi fick veta att på jungfruresan år 1628 förliste skeppet knappt en kvart från hamnen. Detta var ett mycket stort fiasko. Vi har tittat på en powerpoint och även på ett par videoklipp som återger skeppets historia och bärgning. På engelskan har vi jobbat med chapter 12. Vi har lyssnat på texten, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel. På bilden har vi startat upp ett projekt där vi lär oss att måla surrealistiskt. När bilderna är färdiga hänger vi upp dem i klassrummet.

Påminnelse och bra att veta!

På tisdag kommer vi att åka buss till Stensjöäng. Bussfärden är ca 50 min och vägen är snirklig (risk för åksjuka). Vi försöker i den mån vi kan att placera åksjuka barn längst fram i bussen, det är svårt att lösa när vi är två klasser i samma buss. Eleverna behöver ha med sig en väska som de kan bära sin mat i samt sitt ”vanliga” medhavda mellanmål hemifrån. En extra vattenflaska är också bra att ta med. Tänk på kläder efter väder, det är inte roligt att gå runt och frysa.

• Kläder efter väder
  • Bra ryggsäck
  • Vanligt mellanmål/frukt
  • Vattenflaska