Åk 5 veckoinfo v. 17

Då kan vi lägga vecka 17 bakom oss och njuta av en av vårens långhelger. Vi är inne i en ganska intensiv period just nu så det är nog bra att eleverna får lite mer ledigt än bara lördag-söndag. En annan sak som har varit en hård prövning för femmorna är att min hörapparat gick sönder i tisdags morse. Det är inte lätt att vara lärare när man knappt hör, men det är sannerligen inte lättare att vara elev i den situationen 🙂

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:

I matten har vi avslutat kapitlet om vinklar och geometriska former, och nästa vecka så börjar vi med omkrets och area. Det känns som att eleverna tycker att geometriområdet är ganska roligt att arbeta med.

I svenskan har vi jobbat hårt med rättstavning i veckan. Eleverna har dessutom gjort klart sina vårdikter (vi hade högtidlig uppläsning idag) och vi har arbetat med ordklassen adjektiv.

På engelskan har vi börjat med ett grupparbete som innebär att de ska skapa ett politiskt parti, ringa in viktiga frågor där de vill se en förändring och förklara hur de vill åstadkomma dessa förändringar. Eftersom det är på engelska så är det naturligtvis frågor som berör Storbritannien som gäller och det är det engelska ”House of Commons” som de ska sikta på att ta plats i. Frågor som kommer att tas upp är bland annat dåliga matvanor, barnaga och läktarvåld.

På NO:n har vi förberett oss för provet om energi  på onsdag nästa vecka på lite olika sätt. Efter provet så börjar vi på den sista delen av NO:n innan sommarlovet, nämligen biologi och ”Naturen på våren och sommaren”. Vi ska naturligtvis också prova våra solugnar när det blir väder till det.

Veckans grej stod Maya-My för och hon berättade om svensk judos affischnamn Tommy Macias. Intressant och spännande att höra om en idrott (och en idrottspersonlighet) som är okänd mark för de flesta av oss. Nästa vecka håller Nilla i veckans grej och då handlar det också om en idrottspersonlighet.

Annat som hänt i veckan:

I måndags avslutade vi dagen med fika för att fira att alla i klassen var godkända på matteprovet. Mitt under fikat fick klassen oväntat besök av Lisa som var lärarstudent hos oss förra läsåret. Det märktes hur mycket klassen i allmänhet och tjejerna i synnerhet hade saknat henne, och den känslan var ömsesidig. I augusti börjar Lisa som lärare på Gemöskolan och vi önskar henne all lycka!

I onsdags hade vi en heldag i Råshult i Linnés anda, och eleverna fick bland annat prova att tälja räfspinnar, göra doftpåsar och måla av blommor. Det var lite kallt och vi fick en och annan hagelskur men elevernas nyfikenhet och humör var på topp (som alltid).

På tisdag den kommande veckan är jag på sambedömning av nationella prov i engelska hela förmiddagen så då kommer klassen att ha Linnéa, och på onsdag är det som sagt prov om energi. Eleverna har fått information om hur de kan förbereda sig, och den informationen finns också i deras teams-grupp på startsidan.

Till tisdag 2/5 har de nians tabell i läxa. Till torsdag 4/5 har några elever läsläxa och andra glosläxa. Den sistnämnda ser ut så här:

dangerous – farlig

dark – mörk

darling – älskling

daughter – dotter

dead – död

decide – bestämma

destroy – förstöra

diary – dagbok

difference – skillnad

dirty – smutsig

disease – sjukdom

dream – dröm

drainpipe – stuprör

drive – köra

dull – tråkig

Ha en bra valborgshelg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

3/5 Fysikprov ”Energi”

12/5 Sexorna ordnar disco för åk. 2-5. Mer info kommer.

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.