åk 6 veckobrev vecka17

Hej alla

Äntligen!

Nu har vi gjort alla nationella proven klart. Vad de har kämpat för att göra så bra ifrån sig. Det var kul att se! Det har varit skolans tuffaste vecka tror jag! Till helgen får jag rättningsanvisningarna och kan börja rätta matten.

Vi har i stort sett bara jobbat med matte denna veckan. Vi har tränat in i det sista. Förutom all matte har vi haft klassråd och då diskuterat hur vi ska samla ihop mer pengar till klassresan. Eleverna har bestämt att vi ska bjuda in eleverna i årskurs 2-5 på vår skola till diskot. Vi har gjort affischer till diskot som vi kommer att hänga upp i nästa vecka. Eleverna kommer alltså att behöva vara på plats fredagen den 12 maj mellan 17:30-21:00 för att hålla i diskot. Vi hoppas många elever kommer, så att vi får in lite fler pengar till vår klasstur. Eleverna har inte riktigt bestämt sig för vad de vill göra, några vill till Bodaborg i Karlskrona och några vill till Jumpyard. I nästa vecka får vi se om vi kommer till ett beslut om vart vi ska åka.

På bilden har vi tillverkat rekvisita av lera till våra animerade filmer samt byggt Ipadhållare för filmningen, de flesta är klara med sina Ipadhållare. I onsdags var vi på konsert i Folkets hus, det var en väldigt speciell ”musikupplevelse” för oss alla. Fråga gärna ditt barn vad vi lyssnade på.

I dag har vi haft No-prov med en praktisk del. Det var många som klarade den praktiska delen på ett bra sätt, nu är fysiktemat slut och dags för mig att betygsätta allt vi gjort i fysiken. På fredag börjar vi med ett nytt no-tema i kemi ”Material runtomkring oss”. Vi kommer att ha ett slut prov i kemi fredagen den 26 maj om det nya området som vi börjar med på fredag. Många grupper hann även göra klart sin disko-affisch på ett A3. Affischerna blev väldigt fina.

Bilder från konserten i onsdags.

LÄXA: vecka 18 bli klara med matte-övningar i matteboken kapitel 2. Idrottsläxan för veckan innebär att dokumentera sitt uppvärmningsprogram, tänk på att även skriva ner möjliga skaderisker som kan uppstå. De som inte skickat in städläxan uppmanas att göra detta snarast.

Vecka 18

mån: Lediga 1 maj

tis:

ons:

tors: Lämna in idrottsläxan – uppvärmning + skaderisker

Fre: klar med matte-övningarna kapitel 2

Kommande agenda

• v. 19 fredag disco på Ryfors. HKK -läxa jämställdhet och ekonomi.
  • v. 19 Kemi läxförhör, material, återvinning, återanvändning, avfallstrappan
  • v.21 19/5 Lovdag. Läxa HKK; hälsa och näringslära.
  • v.21 läxa Idrott, Livsstilsboken samt NO-prov i kemi.
  • v.23 lovdagar 5/6 samt 6/6, Kommunmästerskap i friidrott tors 8/6
  • v.23 9/6 skolresa? 12/6?
  • v.24 13/6 besöka Linnéskolan
  • 15/6 Skolavslutning, torsdagskväll