Förskoleklass v 17

I måndags hade vi besök av 9 föräldrar, vilket var väldigt trevligt för alla inblandade.
Vi började dagen med idrott och på denna började vi med uppvärmning och sedan hade vi en bolltunnelstafett i vilken både vuxna och barn deltog. Därefter hoppades det långrep och det övades på att hoppa på flera olika sätt.
Lite klurigt men kul! Föräldrarna fick agera vevare och fick tränat sina armmuskler.

Tisdagen ägnade vi oss åt att göra klart diverse arbeten i både svenska och matte.

Vi har varit på utflykt till IKEA museum i onsdags och det var väldigt uppskattat. Eleverna fick lära sig om hur färger kan påverka våra känslor och hur musik kan få oss att se och känna olika färger. Alla elever fick måla varsitt örngott som kommer att vara med i en stor utställning på Älmhultsdagarna. Vi fick även se en film som handlade om hur det var förr i tiden.

På torsdagen pratade vi om valborgsfirande och 1 maj som är i antågande alldeles snart.
Varför firar vi? Hur firar vi? En del visste eleverna redan och en del var nytt.
Vi gjorde varsin vacker majbrasa med hjälp av papper och silkespapper i olika färger.

Fredagen ägnade vi oss åt att arbeta med fåglar. Vi lyssnade på olika fågelläten. Somliga var väldigt behagliga att lyssna på men andra lite enerverande tyckte eleverna. Varför flyttar en del av fåglarna då det blir vinter? Hur bor fåglarna och vad är det för speciellt med göken? Ingen trevlig fågel tyckte eleverna då de fick höra vad denna sysslar med! Det målades fåglar i vackra färger och ett arbetsblad om fåglar hanns det också med.

Vi gick ut i solskenet hela gänget och satte upp ett par av våra vackert egenmålade fågelholkar. Resterande ska vi sätta upp senare i de träd vi märkte upp med

Titta efter så det inte ligger en liten igelkott i rishögen innan ni tänder brasan! Hoppas ni alla får en trevlig långhelg!

Ann  Cissi  Maria  Sofie Helene

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.