åk 6 veckoinfo vecka 18

Hej

En kort vecka är avklarad. Alice har varit hos oss och praktiserat under veckan. Hon har hjälpt till att skriva veckobrevet denna vecka.

På SO:n har vi fortsatt arbetet med lag och rätt. Under matten har vi jobbat på med kapitel 2 till lektion 5, de som blev färdiga med lektion 5 har börjat på kapitel 3 om geometri och vinklar. Vi behöver jobba på i ett högt tempo för att jobba klart i boken. På svenskan har några hunnit börja med att ta bilder till den animerade filmen. Både på bilden och på svenskan har vi jobbat med rekvisita och bakgrundsbilder till filmerna. Äntligen är alla färdiga med sina Ipadhållare samt ritningarna på dem.

Under flera lektioner har vi haft klassråd, då har vi bestämt hur discot ska genomföras samt hur trivseln år på skolan just nu. På klassrådet bestämde vi att vi ska till Bodaborg på utflykt fredagen den 9 juni.

I går var vi ute på idrotten och kommer att vara det resten av terminen, vi arbetar med temat fotboll. Under idrottspasset tränade vi på olika tekniker. I dag hade vi ett teoripass där vi har pratat om kost och hälsa.

Vi har börjat på ett nytt kemiområde som heter ”Ämnen runt omkring oss”. Eleverna kommer att ha ett NO-prov på fredagen vecka 21. Idag har vi hunnit pratat om atomer, grundämnen, kemiska föreningar, kol och att ta ut viktiga ord från en faktatext.

Glöm inte att önska en tid för ett utvecklingssamtal i vecka 21, alla tider har kommit på mailen/ist.

På hemkunskapen i onsdags pratade vi först om jämställdhet och därefter lagade eleverna till en frukost. De gjorde egen müsli, havregrynsgröt, blåbärssmoothie och scones. Alla provade allt, härligt. Toppbetyg fick müslin.

Kommande fredag är det disco. Eleverna kommer att arrangera allt praktiskt medan Danne, Victor och jag håller oss lite i bakgrunden. Vi vill att eleverna är på plats senast klockan 17 för att fixa till allt inför discot. Troligtvis är vi klara runt 21, när vi hunnit städa och ställa i ordning allt. Jag hoppas att alla elever kan ställa upp och hjälpa till under hela kvällen. Detta är något eleverna har önskat göra för att samla in mer pengar till klasskassan.

LÄXA: vecka 19. Hemkunskapsläxa, jämställdhet och ekonomi. Disco!! på fredag.

mån:

tis:

ons:

tors: Lämna in idrottsläxan – uppvärmning + skaderisker

Fre: HKK läxa-jämställdhet etc. Disko på skolan. Samling 17:00. Klara tidigast 21:00.

Kommande agenda

• v. 19 fredag disco på Ryfors. HKK -läxa jämställdhet och ekonomi.
  • v.21 19/5 Lovdag. Läxa HKK; hälsa och näringslära.
  • v.21 läxa Idrott, Livsstilsboken samt NO-prov i kemi.
  • v.23 lovdagar 5/6 samt 6/6, Kommunmästerskap i friidrott tors 8/6
  • v.23 9/6 skolresa till Bodaborg i Karlskrona.
  • v.24 13/6 besöka Linnéskolan
  • v.24 15/6 Skolavslutning, torsdagskväll

Ipadhållare i olika varianter                                   Alice  vår prao.

Hoppas ni alla får en trevlig helg//Cilla, Anette, Hampus, Danne, Alice