Förskoleklass v 18

Då har maj månad kommit med löfte om en härlig vår!

Utvecklingssamtalen är i full gång, flera stycken denna veckan och de fortsätter även i nästa vecka.

Vi har pratat om vad som händer i naturen på våren. Mycket som händer med träd, buskar, utetemperaturen. Insekter vaknar, fågelkvitter hörs och vantar och mössor kan nu stanna kvar i väskan de flesta dagar.
Vi gjorde först en tankekarta där barnen fick säga vad de vet och kan om våren.
Efteråt tittade vi på en film och vi hade fått med nästan allt. Vilka duktiga elever vi har!

Eleverna fick göra ett faktablad som handlade om vitsippans olika delar. De fick tillsammans läsa en text och klura ut svaren på de frågor som ställdes. Detta gjordes i grupp.
Vissa målade och andra klippte ut vitsippor  så där jobbade de på lite olika sätt. Det blev fina konstverk!

Mot slutet av veckan pratade vi om och såg på en film om fjärilens olika stadier och sedan började vi skapa med hjälp av riskorn och pasta i olika former. Dessa fick föreställa ägg, larv, puppa och fjäril. Dessa fick eleverna måla i vackra färger och sedan limmade vi på dem på en pinne. De ligger i väskorna med hem idag, fredag.

Vi hann även med att måla träd och löv som de ser ut i olika årstider.
Var och en fick själva välja vilket träd/löv de ville avbilda med hjälp av att titta i sina egna trädböcker som de fick på vårt studiebesök i biblioteket för några veckor sedan.
Dessa har de också fått med sig hem idag, fredag.

Vi önskar er en trevlig helg och hoppas att vi alla får njuta av vackert väder!

Cissi, Ann, Sofi, Maria och Helen

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.