Åk 1 v.18

I svenskan har vi jobbat på i arbetsbok och med arbetsschema. Eleverna har i helklass tränat på att plocka ut viktiga nyckelord ur en kort faktatext om skogsödlan. En stor del av tiden har ägnats åt LegiLexi-tester som en del av kartläggningen av elevernas läsutveckling. Det innefattar läsförkunskaper, hörförståelse, ordförståelse, läsförståelse och avkodning.

På matematiken har vi genomfört kunskapsloggen om kapitlet addition och subtraktion talområde 0-20. Som jag nämnt tidigare ser jag fortfarande en viss osäkerhet hos många gällande talfamiljer och hur man tecknar subtraktion utifrån problemlösning. Addition upplever jag att många har bra koll på. Vi har även tränat jämna tiotal samt tiotal och ental på olika sätt.

Solrosorna växer och frodas och varje morgon är det spännande att se hur mycket de har växt under natten. 🙂   Under No-passet repeterade vi därför solrosens livscykel som vi jobbade med förra veckan och tittade på vilken fas blommorna är i. Störst fokus den här veckan var dock att lära sig om grodans livscykel. Vi tittade på en film, läste fakta och slutligen tillverkades flipp-böcker. Vi ska använda dem som stöd i att återberätta grodans livscykel framöver.

På engelskan fortsätter vi att prata in fraser till fotofilmerna. Även om vi har tränat mycket på vanliga frågor och fraser i skolan är det många som blir osäkra hur man säger när det väl gäller. Jag önskar därför att ni kan träna lite extra hemma till nästa onsdag på följande: ”What´s your name? My name is…” ”How old are you? I´m … years old.”  “What do you like? I like…”

Trevlig helg!

V.19

Tisdag:
*Läsläxa – Robin kapitel 24, skrivläxa kapitel 24.
(v. 20 – läsläxa + skrivläxa kapitel 25)
*Idrott ute, medtag skor, ombyte och handduk.

19/5 Lovdag
25/5 Friluftsdag som åk 6 håller i