Åk 3, veckobrev v. 18

Denna veckan startade med en mycket trevlig dag på Stensjöäng. Bussfärden gick bra och vi hade tur med vädret. Vi gick en ”konstrunda” i skogen där vi fick upptäcka konst som var både väl synlig och undangömd. Tillsammans gick vi i en stenlabyrint och en björklabyrint. Dagen avslutades med att eleverna fick göra egen skrotkonst och hänga upp den i ett fiskenät. På hemvägen var det trevlig ton i bussen och glada miner. 🙂

I svenskan har vi jobbat med språknycklar och ett arbetshäfte med svårstavade ord. Vi har röstat fram en ny e-bok, det blev klassikern; Skattkammarön. I matematiken har vi jobbat med multiplikationstabellen och att programmera en vän att bygga en figur av centikuber.

Veckans GOTD hade ledtråden; Stred för att åter bli rödvita…? Det handlade om snapphanar. Vi fick veta att skåne blev svenskt år 1658 och då ville kung Karl XI att skåningarna snabbt skulle bli svenskar, detta var det många som inte ville. De som gjorde motstånd kallades för snapphanar. Vi fick veta att man ansåg att snapphanar var förrädare mot den svenska kronan. Tyvärr fick de mycket hårda staff om de åkte fast, bland annat spetsades snapphanarna eller hängdes.

På engelskan har vi jobbat med chapter 13. Vi har lyssnat på texten, läst texten i par, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel. På bilden har vi målat våra surrealistiska mästerverk med flaskfärg.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)
  • Tisdag:
  • Onsdag: Läxhjälp
  • Torsdag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)
  • Fredag: Glosor

Kommande

• 18/5 Helgdag
  • 19/5 Lovdag
  • V. 21-22 Utvecklingssamtal (tider kommer)
  • 5/6 Lovdag