Åk 5 veckoinfo v. 18

Då var vi inne i maj månad och en vecka närmare sommarlovet. Det har varit en tuff vecka med bland annat NO-prov men eleverna har verkat pigga och glada, inte minst för att vårvärmen äntligen har kommit på allvar. En sak som vi har gjort för att välkomna våren är en ”solros-tävling” där eleverna tävlar om vem som kan driva upp den högsta solrosen och det är något som de tar på största allvar och går in för med liv och lust.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:

I matten har vi arbetat med omkrets och area och vi har bland annat haft en lektion i gymnastiksalen där vi jobbade med de geometriska former som linjerna i golvet bildar. Eleverna har fått veta att det inte kommer att bli något prov på de delar av matten som vi har kvar det här läsåret, de ska få visa sina kunskaper i praktisk handling i stället.

I svenskan har vi kört vidare med rättstavning, vi har tränat på att skriva för hand och övat på att argumentera genom att köra ”Vem ska bort?” Eleverna har fått försöka övertyga mig om varför en viss bild ska bort och de andra tre hör ihop. Alla ni som är uppväxta med ”Fem myror är fler än fyra elefanter” vet exakt vad jag talar om 🙂

På engelskan har vi fortsatt med vårt grupparbete om att skapa ett politiskt parti, och vi har dessutom gjort en övning som eleverna tyckte var väldigt rolig: Den gick ut på att eleverna skulle rita en valfri bild, beskriva den med 5-10 engelska meningar och därefter ge meningarna till en kompis som sedan skulle försöka kopiera bilden utifrån dessa. Det blev många skratt när vi jämförde bilderna med varandra!

På NO:n har vi som sagt haft prov om energi men jag har, i skrivande stund, inte haft tid att titta på dem så jag vet inte hur det gick. Vi har också startat upp det sista kapitlet det här läsåret, ”Naturen på våren och sommaren”, och bland annat pratat vårtecken. Tekniken vilar just nu men rullar igång igen vecka 20 med programmering, då vi får besök av Peter från IT som har lovat att hjälpa till med den delen.

Veckans grej stod Nilla för som berättade om ryttarstjärnan Malin Baryard och hennes fantastiska karriär. Det var väldigt intressant att lyssna på. Nästa vecka är det Elemina som håller i grejen och då kommer vi att få höra henne berätta om något inom samma område men ur ett annat perspektiv.

Annars har veckan i stort sett passerat utan några några sensationer. Nästa vecka verkar inte heller bjuda på några större överraskningar men om barnen är sugna på att dansa loss på fredag kväll så ordnar sexorna disco på skolan. Se mer om detta i separat inlägg från Cilla.

Till tisdag 9/5 har de tians tabell i läxa och de som inte fixade nians tabell den här veckan får en ny chans på torsdag.. Till torsdag har de också engelskaläxa som vanligt, några elever läsläxa och andra glosläxa. Den sistnämnda ser ut så här:

each other – varandra

ear – öra

east – öster

education – utbildning

elect – välja

empty – tom

energy – energi

enough – tillräckligt

enter – gå in i

envelope – kuvert

environment – miljö

ever – någonsin

everywhere – överallt

exciting – spännande

excuse me – ursäkta mig

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

12/5 Sexorna ordnar disco för åk. 2-5. Mer info finns i separat inlägg.

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.