Åk 1 v.19

Hej alla!

Under veckans svenska-pass har vi fokuserat på de sista bokstäverna Q, W, X och Z  i arbetsbok och arbetsschema. Vi har tränat läsförståelse och skrivit vackra vårdikter.

På SO:n börjar vi komma till slutklämmen med vårt stora tema om samhället. Eleverna har börjat med att skapa ett gemensamt samhälle som de sedan ska skriva förklarande texter till. Det rådde stor kreativitet och gott samarbete!

I NO har vi fortsatt  jobbat om olika livscykler. Idag var det dags att fördjupa oss om fjärilar och dess livscykel. Eleverna tillverkade en snurra som de använde som stöd i att återberätta för axelkompisen, vägen från ägg till fullvuxen fjäril. Slutligen fick de välja antingen solrosen, grodan eller fjärilen och redovisa i grupper. Målet var att berätta mer kring varje stadium, inte bara ”det är ett ägg, sen blir det en larv” osv. Det fixade de galant!

I matematiken har vi tränat vidare tiotal, talen inom talområde 20-40 samt  subtraktion talområde 0-20 på olika sätt.

Till nästa tisdag är det den vanliga läxan; läsa Robin kapitel 25 och tillhörande skrivläxa. Veckan efter har de läsläxa kapitel 26 i Robin men en annan typ av skrivläxa  som inte är kopplad till läseboken. Därefter kommer vi att läsa samt jobba med resterande kapitel av Robinboken i skolan. Till v. 22 har de endast en skrivläxa. Det är därmed läsårets sista läxa. Ingen läxa till v. 23-24.

Jag önskar er en trevlig helg i solen!

V.20

Tisdag:
*Läsläxa – Robin kapitel 25, skrivläxa kapitel 25.
(v. 21 – läsläxa kapitel 26 + annan skrivläxa i blå boken)
*Idrott ute, medtag skor, ombyte och handduk.
Torsdag:
Lediga
Fredag:
Lediga

19/5 Lovdag
25/5 Idrottsdag som åk 6 håller i. Man ska komma ombytt till skolan och ha en vattenflaska med sig.
5/6 Lovdag
15/6 Skolavslutning på kvällen