Åk 3, veckobrev v. 19

Denna veckan har många känts trötta och hängiga. Kanske beror detta på höga pollenhalter?

I svenskan har vi jobbat med språknycklar och lässtrategier. Vi har börjat lyssna på boken; Skattkammarön. I matematiken har vi jobbat med bråk digitalt och i våra böcker. vi har jobbat praktiskt och använt bråkpizzor på tavlan och storleksordnat bråk. På NO:n har vi tittat på en film som handlade om hur batterier fungerar. Eleverna fick sedan laborera med batterier, minilampor och ledande kablar. Uppdraget var att koppla kablar och få lampan att lysa. Alla lyckades tillslut! 🙂

Veckans GOTD hade ledtråden; Katastrof eller mirakel i Anderna…? Det handlade om Flygkraschen i Anderna 1972. 16 st personer av 45 överlevde och räddades efter ca två månader. Anledningen till att de överlevde var för att de hade ätit av döda passagerare. Eleverna var oerhört engagerade under lektionen. Vi pratade även om etiska dilemman och det var intressant att höra allas funderingar.

På engelskan har vi jobbat med chapter 14. Vi har lyssnat på texten, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel. På bilden har vi målat färdigt våra surrealistiska mästerverk. Dessa kommer att pryda vårt klassrum lagom till utvecklingssamtalen.

OBS!

”På tisdag 16 maj ska årskurs 3, 4, 5 och 6 åka på utflykt till Göteryd. Där kommer vi att gå kulturstigen tillsammans med Göteryds hembygdsförening som guidar oss. Åk 3, 4 och 5 åker från skolan 8.20 och åk 6 kommer till Göteryd direkt efter språkvalet. Vi åker tillbaka ca 11.20 vilket innebär att lunchen kommer att bli lite senare denna dag.

Eleverna får gärna ta med en liten fika (ej nötter och frön eller godis). De behöver ha sin fika i en väska som de kan bära med sig på promenaden. Vissa delar av stigen kan vara lite blöt så det är bra med skor som tål lite väta.

Tänk på kläder efter väder – vi är ute även om det regnar och är kallt!”

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)
  • Tisdag: Utflykt till Göteryd (kläder efter väder, tåliga skor, liten fika)