åk 6 veckoinfo vecka 19

Hej

I kväll har vi haft världens Disco på Ryforsskola. Wow vilket håll i gång vi hade i klassrummet. All läsk, godis och chips gick åt. Många elever tyckte att det var ett kul disco, härligt!

Under veckan har de flesta blivit klara med alla bilderna till den animerade filmen. Vi kanske hinner börja redigera i nästa vecka. På svenskan har vi läst andra kapitlet i boken ”Skärmhjärnan”. Vi har även haft klassråd och diskuterat hur vi tycker studieron är samt hur vi kan förbättra rastboden, matsituationen mm.

På matten fortsätter vi jobba med vinklar, vinkelsumma, geometriska former, hundradelar, tiondelar och koordinater. Vi jobbar på för att försöka hinna med så mycket som möjligt innan skolan slutar. De som ville veta sitt matte-NP resultat har fått veta det.

Under idrotten har vi pratat om kolhydrater och BMI på teoripasset samt spelat fotboll och gjort övningar med fotbollen. På bilden har vi gjort planscher till discot och några har jobbat med både rekvisita samt bakgrundsbilder.

I dag har vi jobbat vidare med kemi. Vi har skrivit relevanta och orelevanta frågor till texter samt tagit ut 15 viktiga ord. Därefter jobbade vi i grupper med att reducera antalet nyckelord till endast 5 viktiga ord återstod per sida. Många tyckte det var svårt att skriva orelevanta frågor till en text.

Till onsdag har eleverna läsläxa. Då ska de ha läst fjärde kapitlet i boken ”Skärmhjärnan”. Frågorna till kapitlet gör vi i skolan.

På tisdag den 16 maj ska vi på utflykt till Göteryds kulturstig. Till denna lilla utflykt får man gärna ha med sig något att dricka och lite fika, men inget godis eller läsk. Bra att ta med är också ett par gåvänliga skor eftersom vi ska vandra mycket samt kläder efter väder. Eleverna åker till Göteryds kulturstig efter språkvalet.

LÄXA: vecka 20 läsläxa kapitel 4 i ”Skärmhjärnan” -skolbok-: Musik obs! Kemiläxa vecka 21.

Vecka 20

mån:

tis: Utflykt, ta med fika om man vill.

ons: Vara klar med ”Soundtrack of my life”, både låten och det ni ska skriva. Läs-läxa: kapitel 4 i boken ”skärmhjärnan”

tors: Ledig

Fre: Ledig

Kommande agenda

• v.20 18/5 Lovdag samt 19/5 ledig-klämdag
  • v.21 läxa Idrott, Livsstilsboken samt NO-prov i kemi (frågorna att träna på har eleverna fått i pappersform, de ligger även på ”teams skolval”-kursmaterial-no).
  • v. 22 utv samtal
  • v.23 lovdagar 5/6 samt 6/6, Kommunmästerskap i friidrott tors 8/6
  • v.23 9/6 skolresa till Bodaborg i Karlskrona.
  • v.24 13/6 besöka Linnéskolan
  • v.24 15/6 Skolavslutning, torsdagskväll