Åk 3, veckobrev v 22

Denna veckan har vi jobbat i arbetsboken och med språknycklar. Vi har läst bänkböckerna och jobbat i svenskaportal. I matematiken har eleverna fått arbeta med matteportal, skolplus och i matteboken.

I engelskan har vi jobbat med chapter 17 och chapter 18. Det handlade om stora djur på savannen och bondgårdsdjur. Vi har lyssnat på texten, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel. På NO:n har vi snabbrepeterat arbetsområden som vi tidigare jobbat med.

På GOTD var ledtråden: fängslande turistmål…? Denna veckan handlade det om Alcatraz. Alcatraz ansågs vara världens säkraste fängelse eftersom det ligger på en ö i havet utanför San Fransisco. Havet är kallt och mycket strömt, dessutom finns det hajar i vattnet. Tre fångar lyckades dock fly men det är ingen som vet säkert att de överlevde. Eleverna hade egna teorier och tyckte detta var mycket spännande. 🙂

I tisdags var vi på Norregårds begravningsplats. Vi fick mellis av våra trevliga guider, eleverna fick äta sin mellis på en skogsplätt i solen. Vi besökte tre olika platser där eleverna fick skriva ner på lappar vad de gillade och vad som kunde förbättras. Plats 1 var vid klocktornet, plats 2 var vid dammen och plats 3 var vid minneslunden med fontänen. Vi hade en mycket trevlig förmiddag och det var glada miner bland barnen.

OBS! Förtydligande till onsdagens ledtråd: geometri (3D-form) möter låg friktion (glatt yta).

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Lediga
  • Tisdag: Lediga