Åk 3, v.34

Hej allesammans!

I veckan har vi hårdtränat positionssystemet och uppställningar utan övergång på olika sätt. Eleverna har fått använda ”pengar” för att konkret se tiotal (tior) och ental (enkronor). De har spelat spel där de måste göra en uppställning för att se vem som kommer närmast en bestämd summa. Läxan till onsdag är uppställningar i häftet de fått med sig hem.

På tekniken började vi på ett område med livsviktig teknik och på bilden fokuserade vi på symmetri i bilder.

Musiken rivstartade vi med puls och rytm. Eleverna fick spela både claves och djembetrummor.

Under vårt engelskapass presenterades jag vårt första arbetsområde som kommer att vara olika artighetsfraser. Tex good morning, how are you? Hello och bye. Eleverna övade uttrycken med hjälp utav ord/bild/kort. Vi lyssnade även på en ramsa som vi ska försöka lära oss.

På svenskan har vi bland annat gått en kompispromenad utomhus 2 och 2. Vi olika frågor till varandra som vi sedan antecknade svaren med hjälp utav stödord. Senare i veckan använde vi stödorden och sammanställde med hjälp utav dem en beskrivande text om våran kompis. Innan hade vi pratat om vad man behöver tänka på för skrivregler och hur man man kan variera sina meningar så det inte för enformigt för läsaren.

Vi har även presenterat vår nya läsebok, läxbok och arbetsbok som vi kommer att ha i svenskan. Eleverna tittade på framsidan, titel och karaktärerna för att sedan fritt få gissa vad de tror att boken kommer att handla om. Läs läxa kommer vi att ha från måndag till måndag med start efter helgen då vi ger den första som ska vara färdig 4/9. Vi kommer också att skicka hem ett generellt infoblad angående läsning som ni behöver läsa igenom samt ett läsprotokoll där man fyller i efter hand som man läser. Allt detta kommer hem i en blå mapp och vi vill att barnen är noga med att ha böckerna i denna mapp så att de  håller för fler årskullar. För info har vi även numrerat böckerna så varje elev har ansvar för just sin bok och för att lämna tillbaka den i gått skick innan sommarlovet. Har ni några frågor angående detta så kan man maila sandra.linde@almhult.se.

Vi önskar er en trevlig helg! Mvh//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 35:

• Måndag: Idrott
  • Tisdag
  • Onsdag: Inlämning av matteläxa. Fyra och en halv sida ska vara gjorda.
  • Torsdag: Idrott
  • Fredag: