Åk 2 v.36

I svenskan har vi i vanlig ordning läst och jobbat med Robin läsebok. Eleverna har tränat att använda frågetecken genom att skriva frågor och svara på frågor med hela meningar. Nu när eleverna går i åk 2 nöter vi extra mycket med att skriva med små bokstäver samt använda stor bokstav och skiljetecken. Vi fortsätter med att läsa bänkbok både enskilt och i par, tränar välskrivning samt läsförståelse.

I matematiken har vi fortsatt tränat klockan med fokus 10 i/över samt 20 i/över på olika sätt. Många har bra koll medan några behöver träna mera. Vi har även arbetat vidare med addition och subtraktion med tiotal och ental.

Engelskalektionen bestod av att vi tittade på en film samt repeterade första kapitlet i engelskaboken med tillhörande uppgifter på Bingel.

På bilden pratade vi om vem Pablo Picasso var och fokuserade på konststilen kubism. Eleverna påbörjade en bilduppgift med Picassos konst som inspiration. Det ska bli spännande att se slutresultaten!

Under No:n tittade vi närmre på vilka småkryp vi hittade förra veckan när vi håvade i vatten. Eleverna fick i grupper försöka artbestämma dessa utifrån en affisch. Vi ritade och skrev i NO-arbetsboken. I SO läste vi en berättelse om en vanligt förekommande konflikt kompisar emellan. Eleverna diskuterade  problemet och återberättade ett nytt, bättre slut.

Har ert barn varit frånvarande eller inte gjort det man ska på lektionen, kan det behövas arbetas lite hemma. Idag har några med matteboken hem, främst på grund av frånvaro. Hör därför gärna med ert barn om hen har något med sig. Jag skickar alltid med en post it med info om vad som bör prioriteras.

Jag önskar er en riktigt skön helg i solen!

V.37
Tisdag:
*Idrott, ta med ombyte och handduk
*Läsläxa kapitel 2. V.38 läsläxa kapitel 3 + läslogg (skrivläxa på papper då vi fortfarande inte har fått skriv-läxböckerna)
*Föräldramöte kl.17-18.30. Vi samlas ute för presentation av all personal. Därefter går vi in i 2:ans klassrum.
Onsdag:
Vaccination, Caroline ska ha skickat ett sms med tid.
Torsdag:
*Matteläxa 10 i/över och 20 i/över (arbetsblad)

12/9 Föräldramöte kl. 17-18.30
13/9 Vaccinering för de som önskar
21/9 Skoljoggen
22/9 Fotografering
28/9 Ryfors skola firar 70 år, öppet hus kl. 17-19.
29/9 Studiedag
v.44 Höstlov